دسته‌بندی نشده

مقایسه هارد SAS و SATA

blank

SAS و SATA دو فناوری هستند که کامپیوترها برای انتقال داده از مادربرد به محل ذخیره سازی و بالعکس استفاده می کنند. هر دو فناوری تقریباً یک کار را انجام می دهند ، اما هر کدام با سخت افزار متفاوتی ساخته شده اند.مقایسه هارد SAS و SATA

SAS به طور کلی گران تر است و برای استفاده در سرورها یا ایستگاه های کاری رایانه ای با پردازش مناسب تر، مناسب است.

SATA هزینه کمتری دارد و برای ذخیره سازی فایل های رومیزی مناسب تر است.

 SAS و SATA دقیقاً چیست؟

آیا هارد دیسک هستند؟ آیا آنها کابل هستند؟ آیا می توانید آنها را در فروشگاه لوازم الکترونیکی خریداری کنید؟

به هر حال چرا باید آنها را بخرید؟

دیگر گمانه زنی نکنید بیایید تفاوت های SAS و SATA و نحوه استفاده از آنها را مورد بحث قرار دهیم.

 

SATA مخفف Serial Advanced Technology Attachment و SAS مخفف Serial Attached SCSI است . آنها دو نوع رابط برای انتقال داده ها از درایو هستند. محبوب ترین فرمت برای درایوهای SATA 7.2 K است ، در حالی که SAS دارای دو نوع 10 K و 15 K است. تفاوت اصلی بین SATA و SAS وجود دارد.

 

SAS و SATA می توانند بخش مهمی از فرایندی باشند که رایانه شما برای ذخیره و بازیابی اطلاعات از آن استفاده می کند.

SATA

SATA مخفف “پیوست فناوری پیشرفته سریال” است. پیوست فناوری پیشرفته (ATA) شکل قبلی این فناوری بود که در روزهای ارتباط موازی مورد استفاده قرار گرفت. SATA جایگزین آن می شود.

sata

SATA در 2 زمینه اجرا می شود:

یک کابل SATA

اتصالات SATA ، که کابل به آنها متصل می شود

اتصالات SATA را در مادربردها و هارد دیسک های سازگار پیدا خواهید کرد. توجه داشته باشید که SATA به خودی خود یک درایو ذخیره سازی نیست. درایوهای ذخیره سازی ممکن است با اتصالات SATA ساخته شوند.

رابط SATA با موارد زیر ساخته شده است:

  • 2 هادی برای ارسال اطلاعات
  • 2 هادی برای بازیابی اطلاعات
  • کابل های زمینی بین هادی ها برای جلوگیری از تداخل
  • همچنین دارای یک کابل برق است که درایو حافظه داخلی را تغذیه می کند

SAS

SAS مخفف “سریال متصل SCSI” است. SCSI (معمولاً “scuzzy” تلفظ می شود) مخفف “رابط کوچک سیستم های کامپیوتری” است. SCSI فناوری موازی سابق بود که SAS جایگزین آن شده است.
sasمقایسه هارد SAS و SATA

 

SAS ساخت مشابهی با SATA دارد:

  • 2 هادی برای ارسال اطلاعات
  • 2 هادی برای دریافت داده ها
  • کابل های زمینی بین هادی ها برای کاهش تداخل

تفاوت بین SATA و SAS

اما در اینجا SAS متفاوت است. در یک کابل SATA ، هر 4 سیم در داخل یک کابل قرار گرفته است. در یک کابل SAS ، 4 سیم به 2 کابل مختلف جدا شده است. این فناوری موازی نیست. هر کابل هنوز سیم ورودی و خروجی را در خود جای داده است.

چرا سیم ها را بین 2 کابل تقسیم می کنیم؟

می توانید دستگاه های بیشتری را به یکدیگر متصل کنید. با کابل SATA ، فقط می توانید مادربرد و درایو ذخیره سازی را به هم متصل کنید. شما می توانید یک دستگاه توسعه را متصل کنید ، اما این دستگاه فضای ارزشمندی را در داخل رایانه شما اشغال می کند.

با استفاده از کابل SAS ، می توانید مادربرد را به درایو ذخیره سازی و سخت افزار دیگری که دارای اتصالات SAS است متصل کنید.

چرا SATA برای ذخیره سازی بهتر است

اگر ذخیره فایل ها یکی از اولویت های شما است ، باید رایانه یا هارد دیسک خارجی داشته باشید که از اتصالات انتقال داده SATA استفاده می کند.

سرعت خواندن/نوشتن

SATA زمانی بهترین کار را می کند که داده ها به درایو ذخیره سازی منتقل شوند. هنگامی که داده ها را از درایو ذخیره سازی منتقل می کند ، با سرعت کمتری کار می کند.

به همین دلیل ، اگر اطلاعاتی را که نیازی به استفاده منظم از آنها ندارید ذخیره می کنید ، SATA یک فناوری عالی در رایانه شما است. بنابراین اگر تعداد زیادی اطلاعات را در رایانه شخصی یا درایو خارجی ذخیره می کنید ، یک رایانه شخصی یا درایو ساخته شده با اجزای SATA را در نظر بگیرید.

گنجایش

SATA دارای ظرفیت ذخیره سازی بسیار زیادی است و این دلیل دیگری است که باعث می شود یک جزء عالی در رایانه یا درایو خارجی شما باشد.

قیمت

سخت افزار SATA نسبت به سخت افزار SAS پیچیدگی کمتری دارد ، بنابراین هزینه آن کمتر است. این بدان معناست که رایانه های شخصی و درایوهای خارجی که از فناوری SATA استفاده می کنند نیز ارزان تر هستند.

چرا SAS برای سرورها و ایستگاه های کاری بهتر است

SAS برای 2 هدف عالی است:

سرورها

ایستگاه های کاری

 

اگر در حال راه اندازی سرور برای استفاده در مجتمع اداری یا مشاغل کوچک خود هستید ، سرورها و هارد دیسک هایی را که از فناوری SAS استفاده می کنند تهیه کنید. SAS همچنین در صورتی که از رایانه خود برای کارهای پردازش فشرده استفاده می کنید ، مانند ویرایش ویدئو ، ایجاد جلوه های بصری یا انیمیشن ، گزینه خوبی در رایانه شما است .

 

سرعت خواندن/نوشتن

SAS یک فناوری سریعتر از SATA است زیرا داده ها را به همان سرعتی که به ذخیره سازی منتقل می کند ، به خارج از ذخیره سازی منتقل می کند. سرورها و ایستگاه های کاری به شدت بر انتقال داده ها متکی هستند ، بنابراین داشتن سخت افزاری که بتواند اطلاعات را با سرعت زیاد ارسال و دریافت کند ، خوب است.

گنجایش

SAS ظرفیت ذخیره سازی به اندازه SATA ندارد ، اما نیازی به آن نیست. سرورها از چندین هارد دیسک مختلف استفاده می کنند ، بنابراین ظرفیت ذخیره سازی جمعی از هارد دیسک ها را خواهند داشت. و به هر حال اکثر متخصصان خلاق از چندین هارد دیسک استفاده می کنند.

قیمت

سخت افزار SAS پیچیده تر است و این باعث گران تر شدن آن می شود. در جنبه روشن ، سخت افزار SAS دوام بیشتری نسبت به SATA دارد. MTBF (میانگین زمان قبل از خرابی) SATA 1.2 تا 1.6 میلیون ساعت است. این بدان معناست که فناوری SATA به احتمال زیاد بیش از یک میلیون ساعت قبل از نیاز به تعویض کار می کند

فناوری هوشمند

SAS با فناوری های یکپارچه ساخته شده است که به ویژه برای سرورها و ایستگاه های کاری مفید است. هارد دیسک هایی که با اتصالات SAS ساخته شده اند در “محفظه SCSI” قرار دارند.

محفظه SCSI یک قطعه سخت افزاری است که به هارد دیسک شما کمک می کند ترافیکی را که از SAS می آید و می گذراند مدیریت کند. در صورت وجود خطا در سخت افزار ، برنامه نویسی SCSI می تواند آن را پیدا کرده و گزارش دهد.

RAID چیست؟

برنامه نویسی SCSI از RAID برای محافظت از شما در برابر از دست دادن اطلاعات استفاده می کند. هنگامی که در حال کار با داده هایی هستید که در ذخیره سازی ذخیره نشده اند ، SCSI اطمینان می دهد که همه داده ها روی چندین درایو وجود دارند ، بنابراین اگر یکی از درایوها خراب شود ، داده ها هنوز بر روی دیگری وجود دارد.

این فرآیند RAID (آرایه اضافی دیسک های مستقل) نامیده می شود. شما می توانید RAID را روی فناوری SATA نیز انجام دهید ، اما در فناوری SAS کارآمدتر است زیرا SAS مدارهای بیشتری را پیوند می دهد. سرورها و ایستگاه های کاری آنقدر انتقال داده های موقت را انجام می دهند که داشتن فناوری دارای قابلیت RAID یک ضرورت است

یکی از قابلیت های نهایی SAS این است که به شما امکان می دهد ورودی/خروجی چند راهی (I/O) را وارد کنید. از آنجا که فناوری SAS معمولاً بیش از یک قطعه مدار را به هم متصل می کند ، در صورت خرابی قسمت اصلی می تواند داده ها را از طریق یک قسمت ثانویه تغییر مسیر دهد. این ویژگی مهمی است که در سیستم های بسیار متصل به هم مانند سرورها وجود دارد

SAS و SATA دو فناوری هستند که برای انتقال اطلاعات از مادربرد به درایو ذخیره سازی استفاده می شوند. هر سخت افزار متفاوت ساخته شده است.

SAS برای استفاده در سرورها و ایستگاه های کاری بهینه است زیرا دارای مجموعه ای از اتصالات متنوع است و در خواندن و نوشتن داده ها در یک جلسه مداوم رایانه سریع تر است. SATA برای اهداف ذخیره سازی بهتر است زیرا می تواند داده ها را خیلی سریع بنویسد و سخت افزار آن برای مشاغل کوچک مقرون به صرفه است .

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره هارد SAS و SATA  می توانید با کارشناسان ما در بخش تماس ارتباط برقرار کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

4 × دو =