مقالات

آشنایی با قطعات و اجزای تشکیل دهنده یک سرور

آشنایی با قطعات و اجزای تشکیل دهنده یک سرور

سرور اچ پی ، یک سیستم پردازشی قدرتمند است که از آن برای ارائه سرویس های گوناگون مانند وب، فایل، حسابداری ، هاستینگ و… استفاده می شود. یکی از عوامل مهم در هنگام خرید سرور، شناخت قطعات و آشنایی با آن است. در زیر با اجزای تشکیل دهنده یک سرور آشنا می شویم.

اجزای اصلی یک سرور

همه سرورها دارای برخی از اجزای اصلی و همچنین برخی اجزای اختیاری و اجباری هستند.

مادربرد

در صدر، مادربرد وجود دارد. مادربرد، یک صفحه مدار است که تمام اجزای سرور را به هم متصل می کند. مادربرد، بیش از هر عنصر دیگری، قلب سرور است. بیشتر کاربران سرورها اطلاعات چندانی در مورد مادربرد ندارند‌، اما باید بدانید مادربرد میزان حافظه RAM ، نوع پردازنده مرکزی و تعداد هارد دیسک هایی که می توانند به سرور متصل شوند را تعیین می کند و همچنین مسئول I / O و چند بیت مهم دیگر است.

"مادربرد

واحد پردازش مرکزی (CPU) / پردازنده

مولفه مهم بعدی یک سرور، واحد پردازش مرکزی (CPU) است. سی پی یو به عنوان پردازنده نیز شناخته می شود. اگر مادربرد قلب رایانه باشد ، پردازنده مغز آن است.
وقتی صحبت از عملکرد می شود، پردازنده اغلب اولین مولفه ای است که به ذهن خطور می کند. البته این تنها مولفه ای نیست که عملکرد را تحت تأثیر قرار می دهد، اما مولفه مهم و تاثیرگذاری است.

"سی

حافظه دسترسی تصادفی (RAM)

رم سرور با سایر رم ها متفاوت است. مهم ترین عامل این تفاوت وجود ECC و شناسایی خطا است.

انواع رم های مورد استفاده:

UDIMM: رم های UnBuffered یک ویژگی مهم دارند. آن ها برق کمی مصرف می‌کنند که در نتیجه باعث می شود پاور کمی لازم داشته باشند. این رم ها دارای ظرفیت پایینی هستند‌.

RDIMM: رم های Registered دارای یک قطعه مهم به نام رجیستر هستند. وظیفه ریجستر دریافت سیگنال کنترلی، کلاک و آدرس دهی است.

LRDIMM: رم های Load Reduced رجیستر ندارند، اما به جای آن داراب بافر هستند. دیتا قبل از DRAM در بافر قرار می‌گیرد و بعد از آنجا بر روی DRAM نوشته می‌ شود. هدف اصلی از طراحی و ساخت LRDIMM، افزایش سرعت و ظرفیت سیستم است.

NVDIMM: یک حافظه دائمی و پایدار، که به منظور دستیابی به پایداری ذخیره‌ سازی هاردها در رم‌ها طراحی شده است.
اهمیت حافظه RAM ، مانند اهمیت حافظه کوتاه مدت مغز ما است. رم برای عملکرد سرور شما بسیار مهم است. علاوه بر کمیت ، تفاوت های کیفی در RAM وجود دارد. RAM در حال حاضر دارای 4 نسل با حافظه RAM جدیدتر است که سریع تر از کارت های قدیمی تر کار می کنند. در حال حاضر DDR4، بر روی اکثر سرورها فعال است.

خرید رم اچ پی

هارد دیسک سرور HP

امروزه درایورها به دو دسته SSD و HDD تقسیم می شوند. SATA استاندارد درایوهای سخت است. آن ها عملکرد و قابلیت اطمینان خوبی را ارائه می دهند اما در حال حاضر با فناوری پیشرفته هارد دیسک جایگزین شده اند.

SSD ها بسیار بیشتر رایج هستند. همه انواع میزبان سرور از سرورهای اختصاصی گرفته تا cloud به پشتیبانی از آن یا حتی ارائه استاندارد SSD می کنند. SSDها سرعت خواندن و نوشتن بسیار بالاتری را ارائه می دهند و قابلیت اطمینان آن ها شگفت انگیز است. اگر در سیستم خود از SSD استفاده کنید هیچ گاه ناامید نخواهید شد زیرا باعث افزایش قابل توجهی در عملکرد سرور خواهد شد.

شبکه / پورت

یکی دیگر از اجزای حیاتی اتصال شبکه است. بیشتر سرورها به درگاهی متصل هستند که سرعت آن ها می تواند متفاوت باشد و توسط میزبان تنظیم شود. این پورت ها می توانند تا یک اتصال گیگابیتی سرعت داشته باشند اما بیشتر آن ها با 10 گیگابیت بر ثانیه شروع می شوند.

منبع تغذیه

سرانجام ، منبع تغذیه وجود دارد. شما نیازی به دانستن زیاد در مورد منبع تغذیه یک سرور ندارید ، جز اینکه منبع تغذیه وظیفه برق رسانی به اجزا نصب شده بر روی مادربرد سرور را دارد. این باعث می شود تمام نیازهای مورد نیاز در سرور شما تأمین شود.
در هنگام خرید منبع تغذیه و انتخاب آن باید به راندمان منبع تغذیه توجه کنید. به عنوان مثال راندمان 92%, 94%, 96% در پاورهای سرور اچ پی با مدل های Titanium و Platinum و Gold وجود دارد.

فن و خنک کننده سرور

فن سرور از موتور و تیغه تشکیل شده است. وظیفه اصلی فن، جابجایی هوا است. در نتیجه محیط اطرف خنک می شود و می تواند گرما را کنترل کند. هر چه گرما بیشتر باشد، فن های قوی تری برای سرور لازم است.

کارت شبکه سرور

کارت شبکه به منظور ایجاد ارتباط بین کامپیوتر و شبکه استفاده می شود.با وجود کارت شبکه می توان شبکه ها و یا دستگاه ها را به هم متصل کرد. اجزا اصلی یک کارت شبکه شامل پردازنده و مموری و EEPROM و باس است. تعداد پورت، پهنای باند، سرعت و نوع آن بنا به شبکه ای که قرار است در آن استفاده شود متفاوت است.

در صورت داشتن سوال درباره نحوه عملکرد سرور و قطعات آن و خرید سرور می توانید با کارشناسان ما در بخش تماس ارتباط برقرار کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *