مقالات

بررسی تکنولوژی SAS و SATA

بررسی تکنولوژی SAS و SATA

هارد های SATA و SAS برای اتصال قطعات رایانه مانند هارد دیسک یا درایوهای رسانه ای به مادربردها استفاده می شود. هارد دیسک های مبتنی بر SAS سریعتر و قابل اطمینان تر از هارد دیسک های مبتنی بر SATA هستند ، اما درایوهای SATA ظرفیت ذخیره سازی بسیار بیشتری دارند. درایوهای SAS سریع و قابل اعتماد معمولاً برای سرورها استفاده می شوند در حالی که درایوهای SATA ارزان تر هستند و برای محاسبات شخصی استفاده می شوند.
SAS مخفف Serial Attached SCSI (تلفظ شده “scuzzy”) یا Serial Attached Small Computer Interface است ، در حالی که SATA مخفف Serial ATA یا Serial Advanced Technology Attachment است .

سرعت

توان عملیاتی مقدار داده ای است که می توان در مدت زمان مشخص منتقل ، پردازش ، یا خواند و نوشت. برای اندازه گیری سرعت درایو ، توان رانندگی معیار یا آزمایش می شود. ( IOPS همچنین ممکن است اندازه گیری شود ؛ توان و نتایج IOPS اغلب موارد مشابهی را در مورد یک درایو نشان می دهد.) توان درایوهای SAS معمولاً بیشتر از درایوهای SATA است. به طور کلی تأخیرهای کمتری وجود دارد. با این حال ، بین درایوهای SAS کندتر و درایوهای SATA سریعتر همپوشانی وجود دارد .

تعداد دور در دقیقه که یک درایو می تواند انجام دهد بر میزان توان تأثیر می گذارد. عوامل متعددی روی سرعت درایو تأثیر می گذارد ، اما به طور کلی هرچه دور در دقیقه بیشتر باشد ، عملکرد مشابه درایو سریعتر خواهد بود. بیشتر درایوهای مبتنی بر SATA در سطح مصرف کننده در دور موتور 5400 و حداکثر 7200 دور در دقیقه کار می کنند ، در حالی که اکثر درایوهای مبتنی بر SAS بین 7200 دور در دقیقه و 15000 دور در دقیقه عمل می کنند.

این تفاوت در سرعت بیشتر در هنگام کار با پرونده های بزرگ قابل مشاهده است. یک درایو SAS 15000 دور در دقیقه به احتمال زیاد یک فایل 500 گیگابایتی را سریعتر از درایو SATA 7200 دور در دقیقه می خواند و می نویسد.

نرخ انتقال داده هارد دیسک ها نیز با نوع کانکتور مورد استفاده ، خواه SATA باشد یا SAS ، ارتباط تنگاتنگی دارد. یک کابل SATA داده ها را با سرعت حدود 150 مگابایت بر ثانیه ، در مقایسه با 300 مگابایت بر ثانیه SATA-II و 600 مگابایت بر ثانیه SATA-III منتقل می کند. کابل های SAS به طور سنتی داده ها را تا 600 مگابایت بر ثانیه منتقل می کردند. نسخه های جدیدتر می توانند حداکثر 1500 مگابایت بر ثانیه انتقال دهند.

گنجایش انبار

SAS سرعت را بر ذخیره سازی اولویت می دهد. بر این اساس ، اکثریت قریب به اتفاق درایوهای SAS که فروخته می شوند کمتر از 500 گیگابایت فضای هارد دیسک دارند. کسانی که بیش از 500 گیگابایت فضا دارند می توانند بسیار گران باشند. در مقابل ، SATA ذخیره سازی را در اولویت قرار می دهد ، بنابراین یافتن یک درایو SATA مقرون به صرفه با 1 ترابایت یا بیشتر فضا آسان است.

قابلیت اطمینان

تفاوت قابل توجه بین SAS و SATA این است که SAS به گونه ای طراحی شده است که در استفاده 24 ساعته و 7 روزه در شرکت ها ، مانند مراکز داده ، مقاومت کند. در حالی که یک درایو SATA از نظر فنی می تواند به همان شیوه ای که درایو SAS می تواند مورد استفاده قرار گیرد (به عنوان مثال ، برای یک سرور ) ، کندتر عمل می کند و احتمال خرابی آن بیشتر است (یا پیشنهاد شکست – مثبت کاذب را ارائه دهید) وقتی از نظر فنی خراب نشده باشد). این مشکلی پرهزینه برای مشاغل وابسته به هارد دیسک های قابل اعتماد است. متوسط زمان بین خرابی (MTBF) برای یک درایو SAS 1.2-1،600،000 ساعت استفاده در 45 است ° C، در حالی که MTBF برای یک درایو SATA 700000 ساعت به 1.2 میلیون ساعت استفاده در 25 درجه سانتی است.

ممکن است یک هارد دیسک ، صرف نظر از وظایف انجام شده بر روی آن چندین سال دوام بیاورد. همه آمار عملکرد و قابلیت اطمینان در منحنی زنگ ، با عملکرد برخی از درایوها بهتر یا بدتر وجود دارد.

مصرف برق

SAS از قدرت بیشتری نسبت به SATA استفاده می کند ، که به آن اجازه می دهد از پشت سرور پشتیبانی کرده و کابل های طولانی تری داشته باشد. درایو SAS حداقل دو برابر ولتاژ سیگنال دهی نسبت به درایو SATA استفاده می کند.

محاسبات شخصی

در حالی که هر دو درایو SATA و SAS را می توان در محاسبات شخصی استفاده کرد ، اکثر دفاتر تجاری کوچک و تنظیمات شخصی از قابلیت های انتقال داده SAS به طور منظم استفاده نمی کنند. فدا کردن فضای ذخیره سازی یک درایو SATA ، که معمولاً با کسری از هزینه حداقل دو برابر فضای SSD درایو دارد ، در اکثر موارد یک معامله خوب نخواهد بود.

سرورها

وقتی نوبت به ارائه صفحات وب در یک سرور وب یا میزبانی بازی ها در یک سرور بازی می رسد ، SAS به دلیل میزان شکست پایین و قابلیت های انتقال داده با سرعت بالا ، انتخاب برتر است.

تجدید نظر SATA و SATA

نکته ای که ممکن است باعث سردرگمی شود این واقعیت است که در واقع انواع مختلفی از درایوهای SATA وجود دارد: SATA revision 1 ، SATA revision 2 و SATA revision 3 (و 3.1 و 3.2). با هر بازنگری ، استانداردها افزایش یافته است ، به ویژه در مورد سرعت انتقال. درایو SATA دارای سرعت انتقال بالقوه 150 مگابایت بر ثانیه در مقایسه با ظرفیت 600 مگابایت بر ثانیه SATA III است . به این ترتیب ، کسانی که ظرفیت ذخیره سازی مقرون به صرفه یک درایو SATA را می خواهند ، اما سرعت یک درایو SAS را نیز می خواهند ، باید یک درایو SATA III / SATA revision 3 با دور در دقیقه خریداری کنند.

کابل ها

کابل های SAS و SATA دو سر دارند ، یکی برای اتصال به درایو و دیگری برای اتصال به برق از طریق مادربرد. (هارد دیسک ها نیز مستقیماً با یک کابل جداگانه به برق متصل می شوند.) به دلیل ولتاژ بالاتر ، کابل های SAS می توانند تا 10 متر (33 فوت) طول داشته باشند ، در حالی که کابل های SATA فقط تا یک متر (3 فوت) طول دارند.

کابل برق 15 پین SATA

طول و هدف کابل های SAS بطور قابل توجهی متفاوت است ، اما اکثر کابل های SAS مدرن دارای 26 تا 36 پین هستند و به اندازه کافی قدرتمند هستند که می توانند از چندین دستگاه و پشت سرور پشتیبانی کنند. کابل های داخلی و خارجی SAS ، کابل های فرمت و حتی کابل هایی وجود دارند که کنترلرهای SAS را به دستگاههای SATA متصل می کنند.

در همین حال ، اتصال دهنده داده SATA دارای هفت پین یا رسانا است: سه خط و چهار خط فعال داده. در انتهای مخالف کابل ، اتصال برق SATA بسیار گسترده تر است و دارای 15 پین است که برق مورد نیاز درایو را تامین می کند ، کابل را متصل می کند و از چرخش درایو پشتیبانی می کند.
SAS با SATA-II و SATA-III سازگار است ، در حالی که درایوهای SATA با SAS سازگار نیستند.

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره بررسی تکنولوژی SAS و SATA می توانید با کارشناسان ما در بخش تماس ارتباط حاصل نمایید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *