مقالات

تفاوت SSD و HDD در چیست؟

تفاوت SSD و HDD در چیست؟

SSD در مقابل HDD: تفاوت چیست؟

تفاوت اصلی SSD در مقابل هارد دیسک در نحوه ذخیره و دسترسی به اطلاعات است. درایو دیسک سخت (HDD) یک دستگاه ذخیره سازی سنتی است که از پلاترهای مکانیکی و هد خواندن / نوشتن متحرک برای دسترسی به داده ها استفاده می کند. درایو حالت جامد (SSD) نوع جدیدتر و سریع تری است که داده ها را بر روی تراشه های حافظه فوری قابل دسترسی ذخیره می کند.

تا اواخر دهه 2000 ، دنیا ساده تر بود. هنگام خرید درایو دیسک سخت یا رایانه شخصی ، گزینه های ذخیره سازی دیسک سخت به اندازه و شاید سرعت محدود بود (به عنوان مثال: 5400 یا 7200 چرخش در دقیقه). اما امروز ، هنگام خرید رایانه شخصی جدید ، با دو گزینه بسیار متفاوت روبرو هستید.

لپ تاپ ها با SSD و HDD در دسترس هستند در مثال بالا ، لپ تاپ سمت چپ دارای یک درایو دیسک سخت سنتی است ، در حالی که لپ تاپ سمت راست شامل یک درایو حالت جامد مدرن تر است. هدف اصلی SSD یا HDD یکی است: این دستگاه های ذخیره سازی حافظه ، موسیقی ، اسناد و برنامه های شما را حفظ می کنند. اما فناوری پشت آنها کاملاً متفاوت است:

HDD 

یک محفظه شامل یک سری بشقاب های پوشیده شده توسط یک پوشش فرومغناطیسی است. جهت مغناطش نشان دهنده بیت های منفرد است. داده ها توسط یک هد خوانده می شوند و می نویسند (شبیه روش کار آلبوم های ضبط وینیل ) که از یک ناحیه دیسک به منطقه دیگر بسیار سریع حرکت می کند. از آنجا که همه این قطعات “مکانیکی” هستند ، دیسک سخت کندترین مولفه رایانه است و شکننده ترین است.

SSD

این نوع جدیدتر دیسک ها اطلاعات را روی حافظه فلش ذخیره می کنند که متشکل از سلول های حافظه منفرد است و بیت هایی را ذخیره می کند که بلافاصله توسط کنترل کننده در دسترس هستند.

اس اس دی samsung 960

چرا SSD برای لپ تاپ مفید است؟

SSD ها اغلب به دلیل غیر مکانیکی بودن در لپ تاپ ها مورد استفاده قرار می گیرند . همچنین ، درایوهای حالت جامد به انرژی کمتری نیاز دارند که به معنی ماندگاری بهتر باتری است . در حالی که لپ تاپ های با قیمت پایین هنوز هم با هارددیسک های سنتی عرضه می شوند (این یکی از روش های تولیدکنندگان برای به حداقل رساندن هزینه های خود است) ، اکثر دستگاه های میان رده و پیشرفته با SSD ارائه می شوند.

در حالی که دیسک های سخت دارای قطعات متحرک هستند ، درایوهای حالت جامد در برابر ضربه مقاوم هستند . اگر لپ تاپ خود را رها کنید ، احتمال این وجود دارد که هد خواندن / نوشتن یک هارد دیسک قدیمی در حرکت است ، که می تواند منجر به خرابی اطلاعات شود. این مورد در SSD ها اتفاق نمی افتد.

اما همیشه یک انتخاب نیست. در بعضی موارد ، کامپیوترهای “ترکیبی” پیدا می کنید. پارتیشن سیستمی که شامل سیستم عامل ، برنامه های کاربردی و پر کاربردترین پرونده ها بر روی SSD است. داده های دیگر مانند فیلم ، عکس و اسناد در یک HDD سنتی ذخیره می شوند که بزرگتر و ارزانتر است.

هارددیسک اینترنال وسترن دیجیتال مدل Blue WD40EZRZ ظرفیت 4 ترابایت

سرعت درایوهای حالت جامد در مقایسه با درایوهای دیسک سخت چقدر است؟

اختلاف سرعت بین درایوهای حالت جامد در برابر درایوهای سخت قابل توجه است. SSD ها در همه زمینه ها بسیار سریع هستند ، اما تفاوت سرعت در هنگام انجام برخی کارها مشخص تر است ، مانند:

عملیات خواندن / نوشتن متوالی

اختلاف سرعت یک SSD در مقابل هارد دیسک هنگام کپی و جابجایی پرونده های عظیم (مانند فیلم ها) بیشتر مشهود است. در HDD های قدیمی ، فرآیند کپی 30-150 مگابایت در ثانیه (مگابایت در ثانیه) طول می کشد ، در حالی که همین عمل در SSD های معمولی حدود 500 مگابایت بر ثانیه یا حتی در SSD های جدید NVME حتی 3000 تا 3500 مگابایت در ثانیه طول می کشد. این بدان معنی است که شما می توانید در کمتر از 10 ثانیه با SSD فیلم 20 گیگابایتی را کپی کنید ، در حالی که هارد دیسک حداقل دو دقیقه طول می کشد.

عملیات خواندن / نوشتن کوچک “4K”

بیشتر اوقات ، وقتی Windows (یا MacOS) را اجرا می کنید ، برنامه ها را باز می کنید یا وب را مرور می کنید ، در واقع هزاران فایل کوچکتر را که در بلوک های کوچک ذخیره می شوند ، باز و دستکاری می کنید. داده ها (معمولا 4K اندازه دارند). دیسک شما هرچه سریعتر بتواند این بلوکهای 4K را بخواند (و بنویسد) ، سیستم شما سریعتر و سریعتر عمل می کند. با HDD ، سرعت از 0.1 تا 1.7 مگابایت در ثانیه است. SSD و NVME SSD ، با این حال ، با سرعت بسیار سریعتر 50-250 مگابایت بر ثانیه در 4K خواندن / نوشتن کار می کنند.
عمر SSD چقدر است

افسانه های زیادی پیرامون طول عمر SSD وجود دارد و فرضیه ها به روزهای اولیه SSD در دهه 1990 و اوایل 2000 برمی گردد. درست است که سلول های SSD دارای طول عمر محدودی هستند ، اما امروزه این مسئله واقعاً مسئله ای نیست.

اس اس دی samsung 970

از نظر تئوری ، هرچه اطلاعات بیشتری در یک سلول نوشته شود ، سریعتر فرسوده می شود. امروزه ، یک سلول SSD حدود 3000 چرخه نوشتن زنده مانده است که در ابتدا چندان به نظر نمی رسد. اما به لطف اصل تسطیح سایش ، کنترل کننده SSD اطمینان حاصل می کند که عملیات نوشتن به طور مساوی در تمام سلول ها پخش می شود تا “مرگ سلول” را به حداقل برساند. علاوه بر این ، SSD های مدرن حاوی سلول های اضافی هستند که جایگزین سلول های بد می شوند. این مدیریت بد بلوک نامیده می شود و به همین دلیل هرچه SSD بزرگتر باشد ، طول عمر آن نیز بیشتر است .

با این حال ، حتی اگر بخواهید به طور مداوم (24 ساعت شبانه روز) اطلاعات را بر روی یک دیسک سخت بنویسید ، باز هم چندین دهه فرصت دارید تا دیسک در نهایت از بین برود. (درباره افسانه ها و حقایق استقامت SSD بیشتر بخوانید .)

تفاوت ظرفیت بین HDD و SSD چطور؟

اگر نگران این هستید که چه مقدار اطلاعات را می توانید روی هر نوع درایو ذخیره کنید ، نگران نباشید. در ظرفیت ذخیره سازی هیچ تفاوتی وجود ندارد. می توانید HDD و SSD را در اندازه های مشابه تهیه کنید. معمولاً دامنه آن 128 گیگابایت تا 2 ترابایت است. و اگر نیاز به آزاد سازی فضا دارید ، می توانید هارد دیسک داخلی یا خارجی را به راحتی فرمت کنید – فرقی نمی کند HDD باشد یا SSD.

اما SSD های بزرگتر هنوز گران ترند ، بنابراین بیایید در مورد قیمت صحبت کنیم.

اختلاف قیمت بین HDD و SSD

بازار ذخیره سازی فلش بی ثبات است و براساس عرضه و تقاضا متفاوت است. در حالی که قیمت SSD ها بسیار کاهش یافته است ، اما هنوز هم اختلاف قیمت قابل توجهی وجود دارد. هارد دیسک 500 گیگابایتی بین 25 تا 50 دلار (برای مدل های سریعتر و رده بالاتر) هزینه دارد ، در حالی که SSD 500 گیگابایتی از 60 تا 150 دلار هزینه دارد. به طور طبیعی ، این قیمت ها با گذشت زمان تغییر خواهند کرد.

هارددیسک اینترنال سیگیت مدل BarraCuda ST1000DM010 ظرفیت 1 ترابایت

HDD یا SDD برای بازی بهتر است؟

به طور کلی ، بازی های بسیار واضح تری را با SSD تجربه خواهید کرد. با توجه به حجم عظیمی از داده های بازی برای جابجایی رفت و برگشت (میزان بارگذاری ، مدل شخصیت ها و غیره) ، SSD به بارگیری و اجرای سریعتر بازی ها کمک می کند. در هنگام بازی لکنت کمتری نیز تجربه خواهید کرد ، زیرا بقیه رایانه های شما نیازی به انتظار برای بارگیری داده های بازی ندارند – این یک مزیت است ، خصوصاً در عرصه eSports.

خلاصه تفاوت SSD و HDD

اگر به سادگی به دنبال راهی ارزان برای ذخیره فایل ها هستید ، هنوز هم می توانید با HDD ها معاملات زیادی داشته باشید. آنها مقدار زیادی ترابایت را با قیمت های مقرون به صرفه ارائه می دهند.

اما برای درایو “اصلی” (سیستم عامل ، برنامه های کاربردی و پرونده های پرکاربرد) باید به SSD ارتقا پیدا کنید ، زیرا سرعت فوق العاده بهبود یافته ای را ارائه می دهد.

اما صرف نظر از اینکه از SSD یا HDD استفاده می کنید ، باید درایو خود را تمیز نگه دارید. سیستم عامل شما برای کار به فضای دیسک زیادی نیاز دارد و کمبود فضا باعث کندی شدید و حتی خرابی می شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *