مقالات

راهنمای انتخاب و خرید رم سرور اچ پی

راهنمای انتخاب و خرید رم سرور اچ پی

وقتی در مورد خرید رم سرور اچ پی صحبت می‌کنیم شاید این سوال برای عموم افراد مطرح شود که رم سرور چه تفاوتی با رم‌های معمولی که در کامپیوترهای شخصی و دسکتاپ مورداستفاده قرار می‌گیرند دارد؟

آیا می‌توان از همان رم‌های معمولی به‌جای رم سرور استفاده کرد؟ چه اصراری وجود دارد که رم سرور HP خریداری شود؟

مزیت این رم نسبت به محصولات مشابه موجود در بازار چیست؟ در ادامه و در پاسخ به هرکدام از این سؤالات، ابتدا قصد داریم ماهیت رم‌های سرور و بحث انتخاب آن را بررسی کرده و سپس چند مدل از بهترین رم سرورهای این شرکت را به شما معرفی کنیم که هم در دیتاسنترها در داخل ایران و هم در سراسر دنیا مورداستفاده قرار می‌گیرند.

رم سرور یکی از اصلی‌ترین و کلیدی‌ترین بخش‌های حافظه دسترسی تصادفی است که با قطع جریان برق یا خاموش‌شدن OS هرآنچه در این پلتفرم بارگذاری شده است پاک می‌شود. از طرفی در مورد انواع رم‌ها نیز سؤالات زیادی مطرح می‌شود چون بر مبنای پیشرفت تکنولوژی، حافظه رم نیز قدرتمندتر می‌شود و دنیای آن پیچیده خواهد شد.

سرور اچ پی dl360 g9 8sff

رم سرور چیست؟

رم سرور یا حافظه سرور اغلب عاملی است که هنگام انتخاب سخت‌افزار برای سرورها در نظر گرفته می‌شود و مانند حافظه موقت کوتاه‌مدت عمل می‌کند، داده‌ها را از درایوهای دیسک سخت یا درایوهای H.D.D به CPU برای دسترسی سریع و آسان پردازش می‌کند. رم طراحی شده در سرویس‌ها در انواع مختلفی با عملکرد منحصربه‌فرد خود عرضه می‌شود. شناخت انواع رم سرور به شما کمک می‌کند تا حافظه مناسبی را برای سرور خود انتخاب کنید و در نتیجه شبکه خود را تقویت کنید.

می‌توان گفت که رم سرور تا حدودی مشابه رم‌های معمولی است اما عموماً با حافظه بالا طراحی و تولید می‌شود. شما می‌توانید انواع رم سرور اچ پی را در مدل‌های بالاتر از 8 گیگابایت تهیه کنید. از نظر فناوری هم تفاوت خاصی وجود ندارد. صرفاً رم‌های سرور دوام فنی بهتری دارند و کمی قدرتمندتر طراحی شده‌اند.

رم سرور HP چیست؟

ممکن است در بازار و فروشگاه‌های اینترنتی با آگهی‌های زیادی مرتبط با خرید رم سرور اچ پی دست‌دوم، انواع رم سرور HP و مدل‌های استوک یا حتی نو و رم سرور دارای گارانتی مواجه شوید و در نهایت این سوال در ذهنتان ایجاد گردد که چرا این تأکید روی مسئله خرید رم سرور برند اچ پی است؟

اچ پی یکی از سردمداران تولید تجهیزات سرور و سخت‌افزارهای شبکه در بازار جهانی است. ازآنجایی‌که پردازش رم‌های سرور اهمیت زیادی دارد و اگر سیستم دچار هنگ، لگ، افت عملکرد و… شود به طبع سبب ایجاد مشکل برای کاربر یا کاربران زیادی می‌شود.

ضروری است که حتما رم‌ها بر اساس استاندارد تولید شده و از یک لیبل معتبر و با تجربه تهیه شوند. شرکت HPE به عنوان زیرشاخه بخش سرور اچ پی آمریکا یکی از بهترین لیبل ها در زمینه تولید این تجهیزات است. در حال حاضر مجموعه الو سرور یکی از بزرگ ترین عرضه‌کنندگان مستقیم و واردکنندگان تجهیزات سخت‌افزار دیتاسنتر و حافظه های سرور در بازار ایران است.

خرید و قیمت رم سرور اچ پی

انواع رم سرور: SRAM و DRAM

ابتدا نگاهی به طبقه‌بندی حافظه محاسباتی می‌اندازیم همان‌طور که در شکل زیر نشان‌ داده ‌شده است. دو نوع حافظه اصلی وجود دارد: رم استاتیک (SRAM) و رم پویا (DRAM) که داده‌ها را به روش‌های مختلف پردازش می‌کند. SRAM داده‌ها را با استفاده از شش سلول حافظه ترانزیستوری ذخیره می‌کند درحالی‌که DRAM از دو قسمت تشکیل شده است: یک ترانزیستور و یک خازن که در یک مدار مجتمع قرار گرفته‌اند.

ازآنجایی‌که تعداد ترانزیستورها ظرفیت را تعیین می‌کند، SRAM در ظرفیت ذخیره‌سازی محدود است. در مقابل، دستیابی به تراکم و ظرفیت ذخیره‌سازی بالا آسان‌تر است که کاربران را قادر می‌سازد تا در هنگام استفاده از DRAM یک سیستم رم بزرگ ایجاد کنند.
باتوجه ‌به این واقعیت که SRAM از تعداد ترانزیستورهای بیشتری نسبت به DRAM استفاده می‌کند، ساخت SRAM پیچیده‌تر است درحالی‌که DRAM آسان‌تر است؛ بنابراین SRAM گران‌تر از DRAM خواهد بود.

بااین‌حال، SRAM مزیت خود را دارد: سرعت حافظه نقدی بالایی دارد و SRAM بسیار سریع‌تر از DRAM بوده که هرچند وقت یکبار باید رفرش شود.
طراحی DRAM باهدف غلبه بر معایب SRAM است. اگرچه کاهش عناصر حافظه به کاهش هزینه و افزایش فضای ذخیره‌سازی کمک می‌کند اما DRAM را کندتر می‌کند، اکثر رم‌هایی که امروزه به‌طورکلی استفاده می‌کنیم، DRAM هستند.

همچنین بخوانید:رم سرور HP

چرا رم در سرور مهم است؟

رم یکی از عناصر حیاتی در عملکرد و کارایی سرورها است و اهمیت آن از دو جهت مختلف برمی‌آید. اولاً، رم به عنوان حافظه فوق‌العاده سریع دستگاه عمل می‌کند که به سرعت اطلاعات را دریافت، پردازش و ذخیره می‌کند. این امر برای اجرای برنامه‌ها و فرآیندهای پربار و پیچیده، مانند پایگاه داده‌های بزرگ و سرویس‌های وب، بسیار اساسی است. دوماً، رم به عنوان فضای کاری موقت برای دسترسی سریع به داده‌ها عمل می‌کند. در صورتی که رم به اندازه کافی و با کیفیت مناسب نباشد، عملکرد سرور به شدت کاهش می‌یابد و ممکن است منجر به تأخیر در پاسخگویی به درخواست‌ها، افت کارایی و از دست رفتن داده‌ها شود. بنابراین، انتخاب و استفاده از رم مناسب و با کیفیت در سرورها برای اطمینان از عملکرد بهینه و پایداری سیستم‌های IT بسیار حیاتی است.

رم سرورها چگونه کار می‌کنند؟

تمام اجزای اصلی کامپیوتر مانند CPU، RAM و هارددیسک بر روی مادربورد نصب می‌شوند. مادربورد یک برد مدارچاپی با شکاف‌ها و کانکتورهایی برای نصب و استفاده از اجزای سرور است. این مادربورد است که این اجزا را قادر می‌سازد تا با یکدیگر ارتباط برقرار کنند.

blank

به طور مشابه، رم در ماژول‌های DIMM (Dual In-line Memory Module) بر روی مادربورد نصب می‌شود که به‌عنوان RAM stick نیز شناخته می‌شود. هنگامی که یک برنامه راه‌اندازی می‌شود، داده‌های آن ابتدا از واحد ذخیره‌سازی طولانی‌مدت (SDD یا HDD) روی رم بارگذاری می‌شود. سپس CPU به این داده‌ها دسترسی پیدا می‌کند تا آن‌ها را با استفاده از دستورالعمل‌های کد باینری پردازش کند.

نقش RAM در پردازش داده‌ها ذخیره اطلاعات حاوی دستورالعمل‌های CPU و نتایج محاسباتی آن است که بعداً می‌تواند به‌عنوان یک خروجی در صفحه رایانه مشاهده شود.

 

نتیجه گیری

رم سرور اچ پی یکی از جزئیات حیاتی در ارتقاء عملکرد سرورهای این شرکت است. در هنگام انتخاب و خرید رم برای سرورهای اچ پی، برخی نکات قابل توجه وجود دارد که باید در نظر گرفته شوند. اولین نکته، تطابق رم با مدل و نوع سرور است. بررسی سازگاری رم با سرور مورد نظر، از اهمیت بالایی برخوردار است تا از انطباق کامل و سازگاری مدل‌ها اطمینان حاصل شود. همچنین، ظرفیت و نوع رم نیز باید با نیازهای سرور و برنامه‌های کاربردی هماهنگ شود. بهتر است رم‌های با کیفیت و با سرعت مناسب انتخاب شوند تا اجرای برنامه‌ها و عملیات سرور بهینه شود. همچنین، مهم است که از تامین کنندگان معتبر و معتبر خریداری شود تا از کیفیت و قابلیت اطمینان رم اطمینان حاصل شود. در نهایت، مدت زمان گارانتی و خدمات پس از فروش نیز باید مورد توجه قرار گیرد تا در صورت بروز مشکلات، به راحتی و با اطمینان از پشتیبانی کامل تامین شود.

 

دیگر مقالات مفید الوسرور:

شناخت نحوه نصب سرور داخل رک

کنترل فضای ذخیره سازی با دانستن نکاتی در مورد استفاده NVMe در سرور

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

20 − چهارده =