مقالات

راهنمای انتخاب و خرید سرور اچ پی(HP)

خرید و قیمت سرور اچ پی راهنمای خرید سرور اچ پی

وقتی در مورد سرور اچ پی صحبت می‌کنیم منظورمان تجهیزاتی است که در یک مرکز داده مورداستفاده قرار می‌گیرد. این مرکز داده اچ پی می‌تواند یک دانشگاه، یک دیتاسنتر بزرگ، یک کمپانی یا استارتاپ باشد. درهرحال وقتی قصد خرید تجهیزات سرور اچ پی را دارید به طبع لازم است یک آشنایی کلی با مدل‌های مختلف آن داشته باشید تا انتخاب برای شما آسان‌تر شود.

موضوع مهم که در مورد خرید انواع سرورهای اچ پی اهمیت دارد الزامات عملکردی خواهد بود. کسب‌وکارها نیاز به عملکردهای متفاوتی دارند. آیا وب‌سایت و یا کسب‌وکار شما در ماه بیش از 1 میلیون بازدیدکننده خواهد داشت؟ پس باید سرور شما توان بالاتری داشته باشد. آیا قصد نگه‌داری تجهیزات سرور روی یک پهنای باند بالا را دارید؟ ایمنی برای شما اولویت است؛ سرورهای اچ پی در تمامی این موارد بهترین گزینه‌ها را در اختیار شما قرار می‌دهند.

راهنمای خرید سرور اچ پی

تجهیزات سرور اچ پی چیست؟

اساساً هفت دسته‌بندی به‌عنوان سخت‌افزار اچ پی در رنج محصولات اصلی در دسترس است که می‌توانید از آن‌ها در حوزه‌های مختلف برای فعالیت‌های متداول در بستر شبکه استفاده کنید.

در سرور، اجزاء از قطعات سخت‌افزاری IT مختلفی تشکیل شده‌اند که برای ارائه عملکردها با هم کار می‌کنند. هر کسب‌وکاری نیازمندی‌های IT متفاوتی خواهد داشت. به‌عنوان‌مثال یک مرکز داده سازمانی بزرگ به انرژی بسیار بیشتری نسبت به یک سرور در یک دفتر نیاز دارد. اجزای سرور را می‌توان به‌منظور رفع این نیازهای خاص بهینه یا پیکربندی کرد.

پردازنده

از جمله کلیدی‌ترین و مهم‌ترین ارکان به‌عنوان مغز در هسته سرورها شناخته می‌شود و قیمت آن بسته به تعداد واحدهای پردازش در لحظه تعیین می‌گردد.

رم

رم در سرور نقش حافظه موقت را ایفا می‌کند، داده‌ها در آن ذخیره‌سازی و این موجب می‌شود که عملکرد حافظه در حین پردازش سیستم‌عامل به‌مراتب قوی‌تر شود.

هارد سرور

برند اچ پی در زمینه تولید هارد سرور یکی از برجسته‌ترین و شناخته‌شده‌ترین‌ها است، با خرید هارد سرور اچ پی در واقع فضای ذخیره‌سازی داده‌ها در اختیار شما قرار می‌گیرد و می‌توانید از آن برای نگه‌داری هر چیزی در بستر مبنای دودویی استفاده کنید.

PSU

این بخش نیز برای ذخیره‌سازی و نگه‌داری داده‌ها بر مبنای کنترل نیروی برق شناخته می‌شود؛ قطع جریان برق به معنای قطع ارتباط خواهد بود که البته با استفاده از UPSها می‌توان این مشکل را جبران کرد. دیتاسنترها نیاز به برق با ارتباط مداوم و همیشگی دارند.

مادربرد سرور

مادربورد سرور، یک برد سخت‌افزاری الکترونیکی است که پذیرای ورودی‌ها و خروجی‌ها و سخت‌افزارهای اصلی شبکه خواهد بود.

انواع سرور اچ پی از لحاظ فرم

به طور کلی انواع سرورهای اچ پی از لحاظ ساختار سخت افزاری در دسته بندی مدل‌های:

• سرور اچ پی تاور یا ایستاده
• سرور رک مونت اچ پی
• مدل‌های سرور سنیژری اچ پی
• سرور تیغه ای اچ پی

قرار می‌گیرند. هرکدام مزیت‌ها، ویژگی‌های مثبت و منفی و همین‌طور نواقصی خواهند داشت که بسته به نوع کاربری، تغییراتی در آن‌ها ایجاد می‌شود.

HPE Converged Storage دارای HPE 3PAR StoreServ Storage، HPE StoreVirtual Storage و HPE MSA Storage از جمله گزینه‌هایی هستند که تحت عنوان رک سرور در بازار عرضه می‌شوند و یکی از بهترین‌ها در بازار محسوب می‌شوند.
HPE BladeSystem و HPE OneView یک زیرساخت واحد و یک پلتفرم مدیریتی با سیستم فدرال ارائه می‌کنند که برای تحویل سریع خدمات و قابلیت اطمینان بسیار بالا به صورت خودکار انجام می‌شود.
ابر، کلان‌داده و امنیت داده انتظارات بالایی را برای مشاغل در هراندازه ایجاد می‌کنند. این خواسته‌های مدرن فناوری اطلاعات، تغییر عمده‌ای را از رویکرد سنتی «مبتنی بر سرور» به رویکرد «محاسبه‌ای» جدید که ارائه خدمات فناوری اطلاعات را تسریع می‌کند، هزینه‌ها را کاهش می‌دهد و به رشد کسب‌وکار کمک می‌کند، هدایت می‌کند. سرورهای سازمانی هیولت پاکارد این آزادی را به شما می‌دهند.

قیمت سرور اچ پی به چه عواملی بستگی دارد؟

کافی است عبارت خرید سرور اچ پی دست‌دوم یا موارد مشابه مانند خرید سرور استوک اچ پی را جستجو کنید با سایت های زیادی مواجه می شوید که در این زمینه فعالیت می کنند.

یکی از اولین مواردی که در مورد خرید انواع سرور باید در نظر داشته باشید نوع سخت‌افزار، توان کاری، مقدار حافظه رم و… خواهد بود. تفاوت مهم در مورد قیمت مادربورد سرور اچ پی تعداد اسلات‌های ورودی، امکانات نرم‌افزاری و توسعه خواهد بود.
در کنار آن اگر قصد خرید هارد سرور اچ پی را دارید به طبع مدل‌های هیبریدی که تحت عنوان SSD شناخته می‌شوند از هارد سرور HDD قیمت بالاتری دارند. به همین ترتیب وقتی در مورد قیمت رم سرور صحبت می‌کنیم عدد بالاتر به مبنای قیمت بیشتر خواهد بود.

برند و لیبل عرضه‌کننده نیز موضوع مهمی است به طبع شرکت‌هایی مانند اچ پی در زمینه تولید سخت‌افزار و تجهیزات سرور، فعالیت‌های مداوم‌تر، گسترده‌تر و مؤثرتری داشتند؛ کیفیت خود را اثبات کرده و به همین ترتیب گارانتی و خدمات پس از فروش نیز خواهند داشت. پس می‌توان گفت که قیمت سرور اچ پی به مسئله برند، نوع پارت نامبر و مشخصات فنی و البته گارانتی، خدمات پس از فروش و استوک یا نو بودن نیز بستگی دارد.

سرور HP

سرور اچ پی دست دوم: خوب یا بد؟

رکن مهمی که امروزه با آن مواجه هستیم واردات سخت افزارها و تجهیزات با قیمت‌های بالا از لیبل‌های خارجی، اروپایی و آمریکایی است. سرور اچ پی در امریکا طراحی و در کشورهای آسیایی مانند چین تولید می‌شود. درصورتی‌که هنگام خرید سرور HP باقیمت‌های بالا مواجه هستید باید بدانید که به‌هرحال اصالت یک محصول تا حد زیادی تعیین‌کننده کیفیت آن است.

سرور اچ پی استوک نیز محصولی محبوب در بازار کشور است. قیمت مناسبی دارد؛ برای کسانی که مایل به خرید سرور اچ پی نو نیستند به طبع گزینه خوبی خواهد بود اما درصورتی‌که به دلیل خرید سرور دست دوم اچ پی، سایت‌های زیادی را زیرورو کردید باید بدانید که این محصولات از نظر کیفی و کمی با هم متفاوت هستند.

انتظار می‌رود که سرور اچ پی دست‌دوم، مدت‌زمان زیادی مورداستفاده قرار نگرفته باشد. تجهیزات سخت‌افزاری نیز محدوده و نیمه‌عمر منحصر به خود را دارند. سرمایه‌گذاری روی سرورهای اچ پی دست‌دومی که چند ده سال مورداستفاده قرار گرفته است منطقی نخواهد بود. در این مورد پیشنهاد می‌کنیم که حتماً با یک تکنسین یا متخصص فروش سرور اچ پی مشورت کنید. نوآوری‌های پیشرو در صنعت در مجموعه تاور HPE ProLiant Gen9 شرکت محبوب توسط سرور اچ پی شامل ابزارهای مدیریتی و ذخیره‌سازی ساده، همراه با پیکربندی‌های اثبات شده است که دسترسی آسان از راه دور و بهره‌وری انرژی بهبودیافته را فراهم می‌کند.

بهترین مدل‌های سرور HP در بازار ایران

در ادامه چند مورد از بهترین سرورهای برند اچ پی که در بازار ایران فروش خوبی کسب کرده‌اند را به شما معرفی خواهیم کرد. سرورهای اچ پی بر اساس مشخصات فنی، ویژگی‌ها و قابلیت‌ها در رده‌های مختلف تقسیم‌بندی می‌گردند.

سرور اچ پی DL380 G8 8SFF

این سرور از دو پردازنده با حداکثر تعداد رم 24 و DDR3 پشتیبانی می‌کند. حداکثر تعداد هارد دیسک آن متغیر بنا به نوع است و می‌توان از ظرفیت ذخیره‌سازی 25×2 ترابایت استفاده کرد.

سرور اچ پی DL380 G9 8SFF

با خرید سرور اچ پی DL380 G9 8SFF شما از امکانات فوق‌العاده نظیر: قابلیت اطمینان بالا، امکان تعمیر و گارانتی بهره‌مند خواهید شد. دو پردازنده در این سخت‌افزار در نظر گرفته شده است که حداکثر رم آن 24 و از نوع DDR4 خواهد بود. می‌توانید ظرفیت ذخیره‌سازی در این هارد را تا 38.4 ترابایت ارتقا دهید.

سرور اچ پی DL380 G10 8SFF

مشتریان شرکت اچ پی به‌خوبی می‌دانند که محصولات این شرکت اطمینان و گارانتی بسیار معتبری دارد، سرور اچ پی DL380 G10 8SFF یکی دیگر از گزینه‌های روی میز این شرکت است که در کانفیگ‌ها و پیکربندی‌های مختلف قابل تهیه خواهد بود. بسته به هر نسل، مشخصات و امکانات سخت‌افزاری و مقیاس‌پذیری این سرورها متفاوت است. بز هم امکان نصب دو پردازنده و پیکربندی سفارشی و ارتقا تا 6 ترابایت حافظه پایدار در این دستگاه وجود دارد.

سرور اچ پی DL360 G9 8SFF

در دسته‌بندی سرورهای رک مونت، سرور اچ پی DL360 G9 8SFF می‌تواند نیاز شما را برای دسترسی به 44 هسته پردازشی و نسل G9 برآورده کنید. 24 عدد تعداد اسلات رم در نظر گرفته شده است و شما می‌توانید به‌صورت آپشنال سخت‌افزارهای بیشتری را به آن نصب کنید.

سرور اچ پی ML350 G9 8SFF

اگر قصد خرید سرور اچ پی ML350 G9 8SFF در بازار ایران را دارید، بهتر است حتماً به مراکز معتبر مراجعه کنید. نسل سرور G9 و تاور بودن آن، تمامی پیش‌نیازها را برآورده می‌سازد. این سرور امکان پردازش 22 هسته را داشته و رم آن 6 کانال است، می‌توانید تا 24 اسلات رم را در آن مورداستفاده قرار داده.

سرور اچ پی ML350 G10 8SFF

در میان سرورهای تاور، مدل پرفروش سرور اچ پی ML350 G10 8SFF یک انتخاب منطقی برای توان بالا است. 28 عدد هسته پردازشی در کنار تعداد 24 اسلات رم، می‌تواند نیاز طیف وسیعی از کسب‌وکارها را برآورده کند. درصورتی‌که مایل به خرید سرورهای شرکت اچ پی هستید، این مدل در بحث توسعه‌پذیری یکی از بهترین انتخاب‌ها به‌حساب می‌آید.

انواع مختلف سرور اچ پی

مزیت سرورهای HP

سرورهای اچ پی مزیت‌ها و ویژگی‌های زیادی دارند که سبب می‌شود در صدر لیست انتخابی قرار بگیرند؛ در حال حاضر یکی از پرفروش‌ترین‌ها در جهان هستند، می‌توان از نظر فنی آن‌ها را توسعه داد، به‌خاطر تجربه شرکت HPE، این موضوع واضح است که سخت‌افزار اچ پی می‌تواند جلوی داون شدن شبکه شما را بگیرد. پشتیبانی گسترده از نظر آموزش، ویژگی‌ها و اطلاعات فنی در مورد سرورهای اچ پی وجود دارد که می‌توان روی آن حساب ویژه‌ای باز کرد.

سرورهای اچ پی از نظر طراحی توسعه‌پذیر یک انتخاب فوق‌العاده در شرایط حال حاضر و تحریم‌های اتحادیه اروپا و امریکا به‌حساب می‌آیند. علاوه‌برآن، در سراسر جهان شرکت اچ پی به‌صورت 24 ساعته برای مشتریان خود پشتیبانی‌های ویژه در نظر گرفته است. هر سازمانی می‌تواند از قدرت و تطبیق‌پذیری سرورها بهره‌مند شود، اما انتخاب نوع سخت‌افزار سرور ممکن است دشوار باشد. سرورهای امروزی عمدتاً به سه شکل رک، blade و مین فریم در دسترس هستند. سرورهای مین فریم یکی از قدرتمندترین سخت‌افزارها در بازار به‌حساب می‌آیند.

جمع‌بندی نهایی

سرورهای HPE گزینه‌ای عالی برای کسب‌وکارها، فضای ابری و همین‌طور توسعه زیرساخت‌های پیشرفته و مقیاس‌پذیر هستند؛ می‌توانید آن‌ها را برای ترکیب مدرنیته و سنتی در کسب‌وکار خود استفاده کنید. سرورهای رک مونت، مدل‌های تاور یا برجی از جمله بهترین گزینه‌هایی خواهند بود که شما می‌توانید در بازار آن‌ها را تهیه کنید. از جمله مزیت‌هایی که در مورد خرید سرور اچ پی در بازار ایران وجود دارد این است که منابع و مقالات زیادی به زبان فارسی منتشر شده است که می‌توان از آن‌ها برای یادگیری تمامی این مفاهیم در بحث:

نگه‌داری، پیکربندی و… استفاده کرد. متخصصان زیادی نیز در ایران تسلط کامل به این سرورها دارند.

سرورهای HP در خط سرور ProLiant در تمام دسته‌های سرورها از جمله rack، tower، blade و scale-out پخش شده‌اند و برای انتخاب آن‌ها، شما می‌توانید بر اساس این مقاله که در اختیارتان قرار داده‌ایم استفاده کنید.

نوشته های مشابه

3 دیدگاه در “راهنمای انتخاب و خرید سرور اچ پی(HP)

  1. blank احمدی گفت:

    با سلام وقت‌بخیر
    ۳ عدد شاسی سرور dl380 g10 میخواستم
    قیمت میدید؟

    1. blank aloserver24 گفت:

      سلام وقت بخیر لطفا اطلاعات تماس خود را اعلام نمایید تا همکاران ما با شما تماس بگیرند.

  2. blank رضا گفت:

    ممنون از مطالب خوب سایت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

1 + 14 =