مقالات

رم سرور HP

رم سرور اچ پی

معرفی چند مدل از بهترین رم سرورهای اچ پی

حال که با مفاهیم پایه، مزیت‌ها و ویژگی‌های مثبت انواع رم سرور HP آشنا شدید لازم است که تعدادی از بهترین سری‌ها از رم‌های این شرکت را به شما معرفی کنیم که امکان استفاده از آن‌ها در دیتاسنترها و مراکز داده وجود دارد. رم سرور تولید شده توسط شرکت HP به دلیل سابقه گسترده این لیبل در بازار جهانی می‌تواند یک پایه اطمینان واقعی باشد. خطایابی، جلوگیری از کرش کردن و همین‌طور نقص در عملکرد و بهینه‌سازی با الگوریتم‌های مورداستفاده ار نسل‌های مختلف پردازنده از جمله مزیت‌های تولیدات HPE است.

رم دینامیک (DRAM) و رم استاتیک (SRAM) دو نوع اصلی رم (SRAM) هستند. DRAM رایج‌ترین نوع است و برای حفظ داده‌ها باید به طور منظم به‌روز شود. حافظه با دسترسی تصادفی استاتیک (SRAM) یک نوع رم سریع‌تر و پرهزینه است که معمولاً برای عملکردهای تخصصی مانند حافظه کش در پردازنده استفاده می‌شود.

رم HPE 16GB Dual Rank x4 DDR4-2133

این مدل از سری رم‌های شرکت اچ پی در ظرفیت 16 گیگابایت عرضه شده و از پیکربندی dual rank x4 بهره می‌گیرد. نوع حافظه آن DDR4 بوده و فرکانس کاری نیز 2133 می‌باشد. در حال حاضر یکی از بهترین نمونه‌های 16 گیگابایتی موجود در بازار است که امکان استفاده روی پردازنده‌های نسل به‌روزتر را دارد و نوع ماژول مورداستفاده در این سری از رم سرور اچ پی 16 گیگابایتی ما RDIMM خواهد بود.

رم اچ پی HPE 64GB (1x64GB) Quad Rank x4 DDR4-2933

اگر نیاز به یک رم سرور مجتمع قدرتمند 6 گیگابایتی با ساختار LRDIMM دارید که تحت پلتفرم HPE ProLiant Rack/Tower/BladeSystem Servers/Synergy توسعه‌یافته است. این سری یکی از انتخاب‌های محبوب و مورداستفاده در دیتاسنترهای بزرگ است.

سرورهای:

Proliant BL Series: BL460c (G10)

 Proliant DL Series: DL360 (G10) DL380 (G10) DL560 (G10) DL580 (G10)

Proliant ML Series: ML110 (G10) ML350 (G1)

Proliant XL Series: XL230k (G10)

سازگار بوده و شرکت HP به دلیل فروش بالا، پشتیبانی ویژه‌ای از این مدل می‌کند. در حال حاضر الو سرور یکی از عرضه‌کنندگان و فروشندگان انواع سرورهای HPE و این مدل در بازار است.

رم اچ پی HPE 32GB (1x32GB) Dual Rank x4 DDR4-2666

اگر که قصد خرید رم سرور اچ پی 32 گیگابایت را دارید، این مدل با سرعت 2666 بهترین عملکرد را نسبت به مدل‌های قبلی یعنی نسل ده دارد. ویژگی تشخیص و اصلاح خطاها یکی از مهم‌ترین مزیت‌ها و امتیازات این دستگاه است. همین‌طور رم شما به دلیل اصلاح معماری دوام فنی بیشتری خواهد داشت و در مصرف انرژی سخت‌افزار سرور نیز صرفه‌جویی ویژه‌ای می‌کند.

blank

رم اچ پی HPE 32GB Dual Rank x4 DDR4-2400

نکته جالب و مهم در مورد این شرکت موفقیت در بازار استوک است، درصورتی‌که قصد خرید رم سرور دست‌دوم اچ پی را دارید؛ می‌توانید حساب ویژه‌ای روی مدل‌های مختلف از جمله اچ پی 32 گیگابایت باز کنید. این مموری نیز Dual Rank بوده و روی فرکانس 2400 کار می‌کند. به‌خوبی با نسل سرور DDR4 سازگار است و سرعتی معادل 2400MT/s را در اختیار می‌گذارد. به‌خوبی می‌توانید از این رم سرور HPE روی HPE Proliant Gen9 هم استفاده کنید.

رم سرور اچ پی 32gb 2400

انواع رم سرور اچ پی در بازار

رم سرورها در دسته‌بندی‌های مختلف بر اساس توان کاری، حافظه و همین‌طور نرخ انتقال داده و دیگر مشخصات تولید می‌شوند. تفاوت اصلی در تکنولوژی‌های ساخت و مورداستفاده است که از ابتدا رم سرور DDR2، رم سرور DDR3 و صدالبته مدل‌های رم DDR4 از جمله آن‌ها هستند. HPE DDR4 Smart Memory در حال حاضر یکی از بهترین گزینه‌های پیش و رو با تراکم عالی است.

یکی از مهم‌ترین مزیت‌های رم سرور اچ پی این است که سریع‌ترین در بازار بوده و البته که قابلیت اطمینان و کارایی در بنچمارک‌ها به‌مراتب نسبت به سایر نمونه‌های عرضه شده بهتر است.

قیمت رم سرور اچ پی HPE

صرف هزینه برای خرید رم سرور به‌هیچ‌عنوان نمی‌تواند جز منفعت برای شما داشته باشد. در مورد این که شما می‌خواهید از چند رم و چه مقدار حافظه استفاده کنید به طبع نظر نخواهیم داد، اما مطمئن باشید که نرخ پردازش در یک دیتاسنتر غیرقابل‌تصور و پیش‌بینی است.

کمبود RAM منجر به‌کندی عملکرد، بی‌ثباتی یا حتی قطع‌شدن سرور می‌شود. زمانی که یک سرور رم فیزیکی کافی نداشته باشد، سیستم به سمت استفاده از حافظه مجازی یا Swap Memory می‌رود. این نوع حافظه بسیار کندتر از حافظه فیزیکی است، زیرا در عوض از HDD یا SSD شما استفاده می‌کند. این احتمالاً منجر به گلوگاه‌های عملکردی می‌شود و باعث می‌شود سایت یا برنامه شما بسیار کندتر اجرا شود.
چه زمان رم سرور را ارتقا دهیم؟

به‌طورکلی چند عامل کلیدی وجود دارد که نشان می‌دهد شما نیاز به خرید رم سرور جدید خواهید داشت. اساسا هم سخت‌افزارهای دیتاسنتر نیاز به بررسی مداوم دارند. در صورتی که ضعیف شوند مشکلات زیادی را در ارائه خدمات از خود بروز می دهند.

• زمان بارگذاری کند برای وب‌سایت‌ها و برنامه‌ها.

• راه‌اندازی مجدد سرور به‌صورت غیرمعمول

• خاتمه فرایندهای معمول پردازشی

• استفاده مکرر از Swap Memory توسط سیستم.

زمانی که سرور شما با هر یک از این مشکلات مواجه شد، فرصت خوبی است که RAM سرور خود را اضافه یا ارتقا دهید.

راهنمای انتخاب و خرید بهترین رم سرور اچ پی

هنگام انتخاب حافظه سرور فاکتورهای زیادی وجود دارد که باید در نظر گرفته شود و همه آنها به موارد استفاده شما بستگی دارد. بسیار مهم است که تمام نکات ذکر شده در بالا در مورد پروژه خود را ارزیابی کنید تا تصمیم درست بگیرید. انتخاب حافظه سرور، هر دو نوع مقدار و ماژول، با اجزای دیگری که با RAM تعامل دارند، مانند مادربورد، CPU سرور و فضای ذخیره‌سازی سرور، همراه است، بنابراین مطمئن شوید که آیا همه اجزا با هم سازگار هستند یا خیر.

هنگام تنظیم یک سرور برای پروژه خود، مهم است که چند فاکتور را در نظر بگیرید: سیستم موردنیاز، پیش‌بینی رشد و بودجه. برای یافتن بهترین روش‌ها برای انتخاب بهترین حافظه سرور شما می‌توانید از خدمات پس از فروش مجموعه‌های فعال در این حوزه و یا راهنمای خرید سرم سرور اچ پی که در الو سرور در اختیار شما قرار می‌دهیم استفاده کنید.

اگر به دنبال اجرای یک سرور اختصاصی هستید، به مقدار مناسبی از RAM سرور نیاز دارید تا مطمئن شوید که سرور قادر به مدیریت بار است. درحالی‌که هیچ فرمولی برای محاسبه مقدار RAM موردنیاز برای یک پروژه وجود ندارد، می‌توان مقدار آن را بر اساس چند نکته تخمین زد:

1. تعداد کاربران هم‌زمان: هر چه تعداد کاربران بیشتری با اپلیکیشن یا وب‌سایت درگیر شده باشید، سرور شما به رم بیشتری نیاز دارد.

2. استفاده موردنظر: چه یک پایگاه‌داده، بازی، برنامه یا سرور ایمیل باشد، همه موارد استفاده نیازهای رم سرور متفاوتی دارند.

3. محتوا: به‌طورکلی، محتوای استاتیک به رم کمتری نسبت به محتوای پویا نیاز دارد، اما می‌توان آن را کش کرد و مصرف رم را حتی بیشتر کاهش داد.

پیش‌بینی رشد

کارکنان فناوری اطلاعات می‌توانند با مدیران پروژه مشورت کنند تا ملاحظات حافظه سرور را افزایش دهند. اگر انتظار می‌رود پروژه‌ای با سرعتی سریع رشد کند، ممکن است ایده خوبی باشد که سروری با رم بیشتر از آنچه در ابتدا نیاز دارد بسازید.
انجام این کار از خرابی مرتبط با حذف داده‌های سرور برای ارتقاء حافظه جلوگیری می‌کند. علاوه بر این، می‌تواند مقداری پول را برای شرکت ذخیره کند؛ زیرا سرمایه‌گذاری در بحث خرید ماژول‌های RAM جدید هرچند ماه یک‌بار می‌تواند دردسرساز شود.

ملاحظات بودجه‌ای

حافظه سرور احتمالاً یکی از کم‌هزینه‌ترین قطعات در مقایسه با سایر اجزای سرور است. استفاده از ماژول‌های حافظه رم خوب است و ارزان‌ترین گزینه خواهد بود. بااین‌حال، اگر بودجه اجازه می‌دهد، توصیه می‌شود از ماژول‌های RDIMM استفاده کنید؛ زیرا در صورت استفاده از دو یا چند ماژول در هر کانال، پهنای باند بهتری را ارائه می‌دهند.

قیمت رم سرور اچ پی

طبقه‌بندی DRAM: SDRAM، RDRAM و DDR SDRAM اچ پی

با افزایش انفجاری استفاده از سیستم 5G، رایانش ابری، اینترنت اشیا و سایر برنامه‌های کاربردی که نیاز به ذخیره‌سازی عظیم‌داده‌ها دارند انتظار می‌رود نیاز به DRAM به‌سرعت رشد کند.
از نظر فناوری به‌کاررفته، DRAM را می‌توان به سه نوع SDRAM، ROADM و DDR SDRAM طبقه‌بندی کرد. SRAM و SDRAM را با هم قاتى نکنید اگرچه شبیه به هم هستند.

SDRAM و DDR

SDRAM مخفف Synchronous DRAM است زیرا SDRAM برای همگام‌سازی خود با زمان CPU طراحی شده است. سرعت حافظه تراشه SDRAM با سرعت ساعت CPU هماهنگ می‌شود. به‌طوری‌که CPU بتواند دستورات بیشتری را در یک‌زمان انجام دهد.

SDRAM سال‌هاست که وجود داشته است و به طور گسترده در رایانه‌ها و سایر فناوری‌ها استفاده می‌شود. DDR در واقع نسل جدیدتر DRAM سنکرون است که دارای انواعی از DDR1 تا DDR2، DDR3، DDR4 و آخرین نسل پنجم DDR: DDR5 است. DDR SDRAM نیز نامیده می‌شود؛ زیرا سرعت داده دوبرابر SDRAM است.

باگذشت زمان، DDR توسط نسل‌های جدید جایگزین شد اما همه آنها بر اساس همان اصل DDR عمل می‌کنند. تاکنون DDR1 و DDR2 دیگر مورداستفاده قرار نگرفته‌اند اما DDR3، DDR4 و DDR5 هنوز به طور گسترده در بازار استفاده می‌شوند. اگر در مورد تفاوت بین این فرمت‌های DDR نسبتاً به‌روز شده کنجکاو هستید می‌توانید برای مرجع روی DDR3 در مقابل DDR4 در مقابل DDR5 کلیک کنید.

اکنون اجازه دهید به بررسی SDRAM و نوع آن DDR برگردیم.

دول زیر با مقایسه SDRAM و DDR در انواع رم سرور برند اچ پی به شما کمک می‌کند تا در مورد آنها بهتر بدانید:

تفاوت و طبقه‌بندی DRAM: SDRAM، RDRAM و DDR SDRAM اچ پی

خرید رم سرور اچ پی دست دوم: درست یا غلط؟

همیشه سوال در مورد خرید سخت‌افزار دیتاسنتر و سرور دست‌دوم زیاد است. اگر مایل به انتخاب رم دست‌دوم اچ پی هستید باید به چند مسئله دقت کنید. اول این که رم سرورها بنا به مشخصه‌ها، سال ساخت، ویژگی‌های پردازش و انتقال داده و سرعت شناخته می‌شوند. پس مهم است که حتماً به سراغ رم سرور جدیدتر و اصطلاحاً سرحال‌تر بروید.

مدت‌زمان کارکرد و یا بررسی فنی و مشخصات رم سرور HPE فاکتور کلیدی و مهم دیگری است که باید در مورد خرید رم سرور اچ پی دست‌دوم به آن دقت کنید. ماژول‌های حافظه DIMM همچنان در بازار سرور استفاده گسترده‌ای خواهند داشت. دقت کنید که آینده‌نگری شما در مورد خرید انواع مموری سرور اهمیت زیادی دارد. مدل‌های دست‌دوم می‌توانند گزینه خوبی باشند به شرطی که از مراکز معتبر، نمایندگی‌ها و لیبل‌های شناخته شده خریداری شده و دارای گارانتی و خدمات پس از فروش تضمین کیفیت باشند.

 

نتیجه‌گیری:

رم سرورهای HP با کیفیت و امکانات برجسته خود، به عنوان یکی از انتخاب‌های برتر در زمینه ارتقاء حافظه سرورها شناخته می‌شوند. این رم‌ها با استفاده از تکنولوژی‌های پیشرفته، ظرفیت بالا، سرعت بالا، و پشتیبانی از استانداردهای صنعتی، به بهبود عملکرد و کارایی سرورهای HP کمک می‌کنند.

سازگاری بی‌نظیر رم‌های HP با سرورهای مختلف این شرکت، این امکان را فراهم می‌کند که به راحتی و با بهره‌وری بیشتر، حافظه سرورها را ارتقاء داد. همچنین، عملکرد استثنایی و امکان مدیریت پیشرفته این رم‌ها، به سازمان‌ها امکان مدیریت بهینه حافظه و افزایش کارایی سرورها را می‌دهد.

به طور کلی، رم سرور HP به عنوان یک جزء اساسی در بهینه‌سازی زیرساخت‌های IT شناخته می‌شوند و با توجه به اعتماد سازمان‌ها به این برند، این رم‌ها به عنوان یک گزینه ارتقاء حافظه مطمئن و با کیفیت برای سرورها مطرح می‌شوند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

18 − 13 =