مقالات

سن استوریج (SAN Storage)

SAN STORAGE

سن استوریج چیست؟

شبکه ذخیره سازی

شبکه های منطقه، ذخیره سازی (SAN) متداول ترین معماری شبکه ذخیره سازی هستند که توسط شرکت ها برای برنامه های مهم تجاری مورد نیاز است که نیاز به تولید توان بالا و تأخیر کم دارند. بخشی از استقرارهای SAN که به سرعت در حال رشد هستند ، از فضای ذخیره سازی فلش استفاده می کنند تا در مقایسه با دیسک چرخان ، عملکرد بالا ، تأخیر کم و پایدار داشته باشند. SAN ها ،  با ذخیره سازی داده ها در ذخیره سازی متمرکز مشترک ، سازمان ها را قادر می سازند تا از روش ها و ابزارهای سازگار برای امنیت ، حفاظت از داده ها و بازیابی بالای استفاده کنند .(سن استوریج (SAN Storage)

SAN یک فضای ذخیره سازی مبتنی بر بلوک است و از معماری پرسرعت استفاده می کند که سرورها را به واحدهای منطقی دیسک (LUN) متصل می کند. LUN محدوده ای از بلوک ها است که از یک فضای ذخیره سازی مشترک تهیه شده و به عنوان یک دیسک منطقی به سرور ارائه می شود. سرور ،آن بلوک ها را تقسیم کرده و قالب بندی می کند – معمولاً با یک سیستم فایل – به طوری که می تواند داده ها را بر روی LUN ذخیره کند دقیقاً مانند ذخیره سازی دیسک محلی.

سن استوریج ها (SAN Storage)،تقریباً دو سوم کل بازار ذخیره سازی شبکه را تشکیل می دهند. آنها برای از بین بردن نقاط خرابی منفرد ، SAN را بسیار در دسترس و مقاوم ساخته اند. یک سن استوریج با طراحی مناسب می تواند به راحتی در برابر خرابی های چند قطعه یا دستگاه مقاومت کند.

از سن استوریج در موارد زیر استفاده کنید 

شبکه های منطقه ذخیره سازی اغلب برای پشتیبانی از برنامه های حساس به عملکرد ، حساس به کسب و کار مانند:

  • پایگاه داده های اوراکل .
  • این موارد غالباً از نظر تجاری مهم بوده و به بالاترین عملکرد و در دسترس بودن نیاز دارند.
  • بانک های اطلاعاتی Microsoft SQL Server .
  • مانند پایگاه های اطلاعاتی اوراکل ، پایگاه داده های MS SQL Server معمولاً با ارزش ترین داده های یک شرکت را ذخیره می کنند ، بنابراین به بالاترین عملکرد و در دسترس بودن نیاز دارند.
  • استقرارهای مجازی سازی بزرگ با استفاده از VMware ، KVM یا Microsoft Hyper-V .
  • این محیط ها اغلب به هزاران ماشین مجازی که طیف گسترده ای از سیستم عامل ها و برنامه ها را با نیازهای عملکردی متفاوت اجرا می کنند وگسترش می یابد. محیط های مجازی بسیاری از برنامه ها را متمرکز می کنند ، بنابراین قابلیت اطمینان زیرساخت از اهمیت بیشتری برخوردار می شود زیرا یک خرابی می تواند باعث قطع چندین برنامه شود.
  • زیرساخت های دسک تاپ مجازی بزرگ (VDI) .
  • این محیط ها میز کار مجازی را برای تعداد زیادی از کاربران یک سازمان ارائه می دهند. برخی از محیط های VDI می توانند به راحتی در ده ها هزار میز کار مجازی قرار بگیرند. با متمرکز کردن دسک تاپ های مجازی ، سازمان ها می توانند به راحتی محافظت از داده ها و امنیت داده ها را مدیریت کنند.
  • SAP یا سایر محیط های بزرگ ERP یا CRM .
  • معماری SAN برای برنامه ریزی منابع سازمانی و حجم کار مدیریت منابع مشتری ایده آل است.
  • انواع سن استوریج  

رایج ترین پروتکل های استوریج عبارتند از:

پروتکل کانال فیبر (FCP). پرکاربردترین پروتکل SAN یا بلوک ، در 70٪ تا 80٪ کل بازار SAN مستقر شده است. FCP از پروتکل های حمل و نقل کانال فیبر با دستورات تعبیه شده SCSI استفاده می کند.
رابط سیستم کوچک رایانه ای اینترنت (iSCSI).
بزرگترین SAN یا پروتکل بلوک بعدی با تقریباً 10٪ تا 15٪ بازار. iSCSI دستورات SCSI را درون یک قاب اترنت محصور می کند و سپس از یک شبکه اترنت IP برای حمل و نقل استفاده می کند.

blank

کانال فیبر از طریق اترنت FCoE

FCoE کمتر از 5٪ از بازار SAN است. این شبیه iSCSI است ، زیرا یک قاب FC را در داخل یک دیتاگرام اترنت محصور می کند. سپس مانند iSCSI ، از شبکه اترنت IP برای حمل و نقل استفاده می کند.
حافظه غیر فرار حافظه از طریق کانال فیبر FC-NVMe
. NVMe یک پروتکل رابط برای دسترسی به حافظه فلش از طریق گذرگاه PCI Express (PCIe) است. برخلاف معماری های تمام فلش سنتی که به یک صف دستور سریال و سریال محدود می شوند ، NVMe از ده ها هزار صف موازی پشتیبانی می کند که هر کدام توانایی پشتیبانی ده ها هزار دستور همزمان را دارند.
SAN در مقابل NAS
SAN و ذخیره سازی متصل به شبکه (NAS) روش هایی برای مدیریت ذخیره سازی بصورت متمرکز و به اشتراک گذاری آن با چندین میزبان (سرور) هستند. با این حال ، NAS مبتنی بر اترنت است ، در حالی که SAN می تواند از اترنت و فیبر کانال استفاده کند. علاوه بر این ، در حالی که SAN بر عملکرد بالا و تأخیر کم تمرکز دارد ، NAS بر سهولت استفاده ، مدیریت پذیری ، مقیاس پذیری و کل هزینه مالکیت کمتر (TCO) تمرکز دارد. بر خلاف SAN ، کنترل کننده های ذخیره سازی NAS فضای ذخیره سازی را تقسیم می کنند و سپس سیستم فایل را در اختیار دارند. به طور موثر این باعث می شود که سرور NAS برای سرور مصرف کننده فضای ذخیره سازی مانند ویندوز یا UNIX / Linux باشد.

پروتکل های SAN

  • پروتکل کانال فیبر (FCP)
  • رابط سیستم کامپیوتر کوچک اینترنت (iSCSI)
  • کانال فیبر از طریق اترنت (FCoE)
  • حافظه غیر فرار حافظه از طریق کانال فیبر (FC-NVMe)
  • پروتکل های NAS

سرویس پرونده مشترک اینترنت / بلوک پیام سرور (CIFS / SMB). این پروتکلی است که ویندوز معمولاً از آن استفاده می کند.
سیستم پرونده شبکه (NFS). NFS ابتدا برای استفاده در سرورهای UNIX ساخته شد و همچنین یک پروتکل رایج لینوکس است.
برای خرید سن استوریج و یا کسب اطلاعات بیشتر درباره این محصول می توانید با کارشناسان ما در بخش تماس ارتباط برقرار کنید.

 

نتیجه‌گیری:

سن استوریج (SAN Storage) به عنوان یک راهکار ذخیره‌سازی متمرکز و مبتنی بر شبکه، نقش حیاتی در مدیریت داده‌ها و ذخیره‌سازی اطلاعات سازمان‌ها ایفا می‌کند. این فناوری امکان ایجاد یک محیط مشترک و مرکزی برای ذخیره‌سازی داده‌ها را فراهم می‌آورد که به اشتراک‌گذاری منابع و دسترسی به اطلاعات با سرعت و کارایی بالا را تسهیل می‌کند.

سن استوریج از ویژگی‌هایی چون افزایش امنیت داده‌ها، افزایش قابلیت اطمینان سیستم، و امکان ارتقاء سیستم به صورت مستمر بهره می‌برد. با استفاده از تکنولوژی‌های مانند Fiber Channel یا iSCSI، سن استوریج قابلیت اتصال به چندین سرور را به‌طور همزمان فراهم می‌کند و به سازمان‌ها امکان مدیریت اثربخش و بهینه ذخیره‌سازی داده‌ها را می‌دهد.

در نهایت، سن استوریج به سازمان‌ها این امکان را می‌دهد تا به بهبود مدیریت داده‌ها، افزایش توانایی پاسخگویی به نیازهای سازمانی، و کاهش هزینه‌های مرتبط با ذخیره‌سازی داده‌ها بپردازند. این فناوری با ایجاد یک زیرساخت پایدار و هوشمند برای ذخیره‌سازی، به بهبود کارایی و امنیت اطلاعات سازمان‌ها کمک می‌کند و نقش اساسی در موفقیت آن‌ها در دنیای دیجیتال امروز دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

16 − 10 =