مقالات

سن سوییچ (San Switch)

blank

SAN چیست و چگونه کار می کند؟

شبکه منطقه ذخیره سازی (SAN) یک شبکه اختصاصی و مستقل با سرعت بالا است که  مجموعه مشترک وسایل ذخیره سازی را به چندین سرور متصل و تحویل می دهد. هر سرور می تواند به فضای ذخیره سازی مشترک دسترسی داشته سن سوییچ (San Switch) باشد گویی که درایو مستقیماً به سرور متصل است. SAN معمولاً با کابل کشی ، آداپتورهای باس میزبان و سوئیچ های SAN متصل به آرایه های ذخیره سازی و سرورها مونتاژ می شود. هر سوئیچ و سیستم ذخیره سازی در SAN باید به هم متصل شوند.

تعریف SAN

SAN (شبکه منطقه ذخیره سازی) شبکه ای از دستگاه های ذخیره سازی است که می تواند توسط چندین سرور یا رایانه به آن دسترسی داشته باشد و فضای ذخیره سازی مشترکی را ایجاد کند. هر رایانه در شبکه می تواند به حافظه موجود در SAN دسترسی پیدا کند ، گویا دیسک محلی است که مستقیماً به رایانه متصل است.

SAN در مقابل NAS

SAN و ذخیره سازی متصل به شبکه (NAS) دو نوع مختلف از راه حل های ذخیره سازی شبکه مشترک هستند. در حالی که SAN یک شبکه محلی متشکل از چندین دستگاه است ، NAS یک دستگاه ذخیره سازی واحد است که به یک شبکه محلی (LAN) متصل می شود.

سوئیچ SAN چیست؟

سوئیچ SAN یکی از اجزاء حیاتی در بستر زیرساخت ذخیره‌سازی اطلاعات به شمار می‌آید که در ارتباط با دستگاه‌های ذخیره‌سازی اطلاعات از جمله سرورها و آرایه‌های ذخیره‌سازی به کار می‌رود. این تجهیزات، مسئول ایجاد ارتباطات موثر و بهینه بین این دستگاه‌ها در یک شبکه Storage Area Network (SAN) می‌باشند. سوئیچ‌های SAN با اتصال مستقیم به دستگاه‌های ذخیره‌سازی اطلاعات و ایجاد کانال‌های ارتباطی پرسرعت، انتقال داده‌ها را به نحو بهینه و با سرعت فوق‌العاده بالا فراهم می‌کنند. این تجهیزات با امکان مدیریت ترافیک داده و توزیع بار، بهبود قابلیت اطمینان و کارایی شبکه‌های SAN را ایجاد می‌کنند. همچنین، با پشتیبانی از پروتکل‌های ارتباطی مانند Fibre Channel، سوئیچ SAN به ایجاد اتصالات امن و استاندارد برای انتقال اطلاعات در محیط‌های تجاری و کارآمد کمک می‌کند. به کل، سوئیچ SAN بهبود قابلیت مدیریت، امنیت و کارایی در محیط‌های ذخیره‌سازی داده‌ها را فراهم می‌کند و نقش مهمی در بهره‌وری و عملکرد بالای سیستم‌های ذخیره‌سازی اطلاعات ایفا می‌نماید.

 

شبکه ذخیره سازی (SAN) چیست؟

شبکه ذخیره سازی (SAN) یک شبکه با سرعت بالا تخصصی که دسترسی سطح بلوک شبکه به ذخیره سازی فراهم می کند. SAN به طور معمول از میزبان ها ، سوئیچ ها ، عناصر ذخیره سازی و دستگاه های ذخیره سازی تشکیل شده است که با استفاده از انواع فن آوری ها ، توپولوژی ها و پروتکل ها به یکدیگر متصل می شوند. SAN همچنین ممکن است چندین سایت را در بر بگیرد.

SAN یک دستگاه ذخیره سازی را به میزبان ارائه می دهد به طوری که به نظر می رسد فضای ذخیره سازی به صورت محلی متصل شده است. با سن سوییچ (San Switch)  این ارائه ساده ذخیره سازی به یک میزبان با استفاده از انواع مختلف مجازی سازی انجام می شود .

SAN اغلب در موارد زیر استفاده می شود:

بهبود در دسترس بودن  برنامه (به عنوان مثال ، چندین مسیر داده)
افزایش عملکرد برنامه (به عنوان مثال ، عملکردهای ذخیره سازی بارگیری نشده ، شبکه های جداگانه و غیره)
استفاده و اثربخشی ذخیره سازی را افزایش دهید (به عنوان مثال ، منابع ذخیره سازی را ادغام کنید ، فضای ذخیره سازی طبقه بندی شده و غیره را فراهم کنید) و حفاظت و امنیت داده ها را بهبود ببخشید .
SAN همچنین به طور معمول نقش مهمی در فعالیت های مدیریت تداوم تجارت (BCM) یک سازمان دارد .

محیط SAN ورودی و خروجی بلوک محور بین سیستم های رایانه ای و سیستم های دیسک هدف را فراهم می کند. SAN ممکن است از کانال فیبر یا اترنت (iSCSI) برای ایجاد اتصال بین میزبان و فضای ذخیره سازی استفاده کند. در هر صورت ، فضای ذخیره سازی به طور فیزیکی از میزبان جدا می شود. دستگاه های ذخیره سازی و میزبان ها هم اکنون به هم رده متصل به یک پارچه مشترک SAN تبدیل می شوند که پهنای باند ، مسافت طولانی تر ، توانایی به اشتراک گذاری منابع ، قابلیت دسترسی بیشتر و سایر مزایای ذخیره سازی تلفیقی را فراهم می کند.

SAN با استفاده از فیبر کانال برای اتصال دستگاه های جانبی مانند ذخیره سازی دیسک ایجاد می شود.
یک (Storage Area Network) سن سوییچ دستگاهی است که حوضچه های جدا کننده و مشترک دستگاه های ذخیره سازی را به هم متصل می کند و به انتقال ترافیک ذخیره سازی اختصاص دارد.

SAN Switch از قطعات فیزیکی زیر تشکیل شده است:

  • یک یا دو واحد منبع تغذیه Hot Swap
  • پورت های SFP (عامل شکل کوچک قابل اتصال)
  • بندر مدیریت باند (RJ45)
  • بندر کنسول
  • پورت های USB
  • پورت های FC (تعداد بستگی به مدل دارد)
  • SAN قطعات سوئیچ

واحدهای منبع تغذیه قابل تعویض گرم : تعویض گرم و گرم شدن برق از اصطلاحاتی هستند که برای توصیف عملکردهای جایگزینی اجزای سیستم رایانه بدون خاموش کردن سیستم استفاده می شوند. اگر از 2 واحد منبع تغذیه استفاده کنیم ، برای کار افزونگی مفید خواهد بود. یک واحد به PDU1 در یک رک و یک واحد دیگر به PDU 2 دیگر در یک رک وصل می شود.

SFP: (Small Form-Factor Pluggable) یک گیرنده کوچک است که به درگاه SFP یک سوئیچ شبکه متصل می شود و در انتهای دیگر به کابلهای فیبر نوری، فیبر کانال و گیگابیت اترنت (GbE) متصل می شود. SFP یک دستگاه ورودی / خروجی قابل تعویض داغ است که به یک درگاه سوئیچ متصل می شود ، به چندین گزینه برای اتصال جایگزین گیرنده گیرنده GBIC ، ماژول های SFP به دلیل کوچکتر بودن “mini-GBIC” نیز نامیده می شوند.

از کابلهای فیبر برای اتصال بین Storage و Server و همچنین Storage و Tape Library استفاده می شود. کابل فیبر به شرح زیر است.

کابل فیبر نوری

کابل FC

کابل فیبر: یک کابل فیبر نوری از یک دسته نخ شیشه ای تشکیل شده است که هر کدام از آنها قادر به انتقال پیام های مدوله شده به امواج نور هستند. فیبر نوری چندین مزیت نسبت به خطوط ارتباطی فلزی سنتی دارد: پهنای باند کابل های فیبر نوری بسیار بیشتر از کابل های فلزی است.

پورت اترنت: مدیریت خارج از باند شامل استفاده از یک کانال اختصاصی برای مدیریت دستگاه های شبکه است. این به اپراتور شبکه اجازه می دهد تا در دسترسی به عملکرد مدیریت برای اعمال آن در منابع شبکه ، مرزهای اطمینان را تعیین کند. همچنین می تواند برای اطمینان از اتصال مدیریت (از جمله توانایی تعیین وضعیت هر جز component شبکه) مستقل از وضعیت سایر اجزای شبکه باند ، مورد استفاده قرار گیرد. یک سیستم مدیریت از راه دور کامل امکان راه اندازی مجدد ، خاموش کردن ، روشن کردن از راه دور را فراهم می کند. نظارت بر حسگر سخت افزار (سرعت فن ، ولتاژ برق ، نفوذ شاسی و غیره) ؛ به پورت های مدیریت باند Out به عنوان پورت مدیریت اترنت (RJ45) نیز نامیده می شود.

بندر Ehternet

Console: منظور از پورت های کنسول سوئیچ این است که دسترسی ریشه ای به سوئیچ از طریق یک رابط ترمینال گنگ ، صرف نظر از وضعیت سوئیچ امکان پذیر است (مگر اینکه کاملاً از بین رفته باشد). با اتصال به درگاه کنسول می توانید بدون استفاده از شبکه ای که سوئیچ به آن متصل است ، از راه دور به سطح ریشه یک سوئیچ دسترسی پیدا کنید. این یک مسیر ثانویه به سویچ خارج از پهنای باند شبکه ایجاد می کند که باید بدون اتکا به شبکه اصلی امن شود.

بندر کنسول

این اجازه می دهد تا یک تکنسین که در مرکز عملیات شبکه هزاران مایل دورتر است توانایی بازیابی سوئیچ یا انجام پیکربندی اولیه را به صورت ایمن از طریق یک خط تلفن استاندارد حتی اگر شبکه اصلی خراب باشد ، دارد. بدون اتصال به درگاه کنسول ، یک تکنسین باید برای انجام تعمیرات یا راه اندازی اولیه به سایت مراجعه کند.

 

نتیجه گیری

سن سوییچ (SAN Switch) یکی از عناصر بارز و اساسی در زیرساخت شبکه‌های ذخیره‌سازی اطلاعات است که نقش بسیار حیاتی در بهینه‌سازی ارتباطات بین دستگاه‌های ذخیره‌سازی و سرورها دارد. این تجهیز فناوری‌محور با اتصال به شبکه Storage Area Network (SAN)، امکان ارسال و دریافت داده‌ها با سرعت بالا و به صورت همزمان را فراهم می‌کند. با ساختار انعطاف‌پذیر و پراستفاده، سن سوییچ از پورت‌های Fibre Channel یا iSCSI برای برقراری اتصالات مطمئن و پرسرعت استفاده می‌کند. علاوه بر این، این تجهیز از قابلیت مدیریت ترافیک داده و توزیع بار به صورت هوشمند برخوردار است که باعث بهینه‌سازی کارایی شبکه، افزایش سرعت انتقال داده‌ها و ایجاد ارتباطات مطمئن و قابل اعتماد در دامنه ذخیره‌سازی می‌شود. به کل، سن سوییچ به عنوان یک ابزار حیاتی، به مدیران سیستم این امکان را می‌دهد تا شبکه‌های ذخیره‌سازی خود را با بهره‌وری بیشتر و عملکرد بهینه مدیریت کنند.

برای تهیه سن سوییچ و یا کسب اطلاعات بیشتر درباره این محصول، می‌توانید با کارشناسان ما در بخش تماس ارتباط برقرار کنید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *