دسته‌بندی نشده, مقالات

شناخت نحوه نصب سرور داخل رک

رک سرور

نصب سرور داخل رک یکی از مراحل حیاتی در راه‌اندازی یک مرکز داده یا شبکه کامپیوتری است که نیازمند برنامه‌ریزی دقیق و توجه به جزئیات فنی است. این فرآیند، شامل مراحل مختلفی از قبیل انتخاب و نصب رک‌های استاندارد، اتصال سیم‌های برق و شبکه، نصب و تنظیم سرورها در رک، و اجرای تست‌های لازم برای اطمینان از عملکرد صحیح سرورها می‌شود. از تهیه رک‌های مناسب و استفاده از تجهیزات کابل‌کشی مرتبط گرفته تا قرار دادن و اتصال سرورها به شبکه برق و شبکه، تمامی جزئیات باید با دقت بالا و توجه به استانداردهای ایمنی و عملکرد انجام شود. در این روند، شناخت صحیح از نحوه نصب سرور داخل رک، اهمیت زیادی دارد و می‌تواند به بهبود کارایی، ایمنی و قابلیت اطمینان مرکز داده یا شبکه کمک شایانی کند.

رک سرور

بررسی نحوه چیدمان و آرایش اتاق سرور داخل رک

  1. یکی از مهم ترین نکاتی که برای نصب باید مورد توجه قرار گیرد، انتخاب مکان مناسب است؛ چرا که برخی از شرکت ها فاقد اتاق طراحی شده برای سرور هستند. بنابراین انتخاب محل مناسب برای نصب سرور داخل رک و تامین تجهیزات مورد نیاز جهت نصب رک، تاثیر بسیاری بر شبکه اصلی شما می گذارد؛ چرا که جابجا کردن رک پس از نصب، امر بسیار دشواری می باشد.
  2. تامین امنیت محل رک امری ضروری است؛ چرا که تجهیزات شبکه مورد نیاز آن بسیار گران بوده و دارای دیتا با ارزش می باشد. از طرفی اتاق سرور بهتر است دارای قفل شخصی باشد تا تنها افراد مشخصی به آن دسترسی داشته و ضربه ای به سیستم اصلی وارد نشود. بنابراین اتاق های میانی انتخاب مناسبی برای نصب سرور داخل رک هستند؛ چرا که فاقد پنجره می باشند.

 

 

رک سرور اچ پی

آرایش و زیباسازی فضا رک

  1. خنک سازی ابزار پردازشی و تجهیزات شبکه امر مهمی است و بهتر است تجهیزات خنک کننده مرغوب و با کیفیتی برای اتاق سرور انتخاب کنید. همچنین بهتر است که از قرارگیری رک سرور در مجاورت منابع گرمایشی و نور خورشید جلوگیری کنید تا آسیبی به آن وارد نشود. بنابراین چیدمان تجهیزات شبکه و نصب سرور داخل رک باید به گونه ای باشد که جریان هوا داخل رک وجود داشته باشد؛ چرا که تجهیزات اصلی از خود گرما نیز تولید می کنند.
  2. انتخاب رک باید به گونه ای باشد که بر اساس تجهیزات شبکه مورد نیاز انجام شود. به عنوان مثال رک باید از فضا کافی برای تجهیزات شبکه برخوردار بوده و تجهیزات به شکل ایمن داخل آن قرار گیرند. بنابراین از میان انواع مدل های رک مانند دیواری، ایستاده و… می توانید مناسب ترین نوع را برای نصب سرور داخل رک انتخاب کنید.
  3. برای رک خریداری شده، PDU مناسب فراهم کنید تا برق مورد نیاز تجهیزات را برای فضا داخل رک تامین کند.
  4. برای راه اندازی رک باید کابل ها را به دستگاه های مشخصی مانند روتر یا سوئیچ وصل کرده و با برچسب گذاری روی هر کدام از کابل ها، عملکرد آن ها را مشخص کنید.

تجهیزات سرور مثل رک
نحوه قرارگیری کابل ها داخل رک

  • کابل ها باید به صورت منظم چیده شوند تا نظم و زیبایی رک سرور فراهم شده و هنگام نصب سرور داخل رک درصد خطا کاهش پیدا کند.
  • بهتر است راهکار مناسبی به منظور چیدمان رک پیدا کنید؛ چرا که راهکار اشتباه موجب بروز آسیب هنگام پیکربندی شده و اتصال را سخت می سازد. از طرفی اگر کابل کشی نامناسب باشد، توزیع هوا داخل رک مختل شده و امنیت سخت افزار دچار مشکل می شود.
  • در هنگام نصب سرور داخل رک، نیازهای آینده خود را برای کسب و کار شخصی نیز در نظر بگیرید تا امکان اضافه کردن دستگاه های بیشتری به رک داشته باشید.

همچنین بخوانید:معرفی انواع رک + مزایا

رک سرور اچ پی

اصول آرایش رک و تجهیزات شبکه

نحوه قرار گیری تجهیزات شبکه داخل رک امر بسیار مهمی است و نصب تجهیزات باید به گونه ای باشد که  محل اصلی، از فضای کافی برای سرویس ها برخوردار باشد. بنابراین پیش از  نصب سرور داخل رک، نحوه قرارگیری تجهیزات شبکه داخل رک را به خوبی مورد بررسی قرار داده و نقشه رک را تهیه کنید. به عنوان مثال تجهیزات سنگین مانند UPS و اکسترنال ها بهتر است در قسمت پایینی رک قرار گیرند تا تعادل مورد نیاز رک برقرار بوده و جابجایی سیستم پس از نصب سرور داخل رک راحت باشد.

همچنین سرورهای کوچک و سبک باید در قسمت بالایی رک قرار داده شوند تا هوای خنک در قسمت پایینی سرور به خوبی جابجا شود. در این صورت دسترسی به سرورها راحت تر بوده و تعادل مورد نیاز رک برقرار می شود. از طرفی موس، کیبورد و مانیتور باید در قسمت میانی رک قرار داده شوند تا عملکرد تجهیزات شبکه به خوبی حفظ شود.

آموزش نصب سرور در رک

آموزش نحوه نصب سرور داخل رک

  1. در وهله اول با توجه به سنگین بودن دستگاه، باید اقدامات مهمی انجام دهید که عبارتند از:
  • کسب اطمینان از ایمنی موجود در محل نصب سرور و تجهیزات شبکه
  • به منظور جابجایی و نصب سرور داخل رک بهتر است از شخص دیگری کمک بگیرید؛ چرا که دستگاه سنگین بوده و ممکن است آسیبی به تجهیزات و فضای داخل آن وارد شود.
  • برای قرار دادن سرور داخل رک یا خارج کردن آن بهتر است از اتصال هر کدام به خوبی مطمئن شوید تا دستگاه دچار مشکل نشود.
  • برای قرار دادن تجهیزات داخل رک باید از شناخت کافی نسبت به نحوه چیدمان آن برخوردار باشید؛ چرا که تجهیزات سنگین باید در قسمت پایینی قرار داده شوند و چیدمان نصب سرور داخل رک از پایین به بالا انجام شود.
  1. در مرحله بعد باید از اطلاعات موجود بکاپ تهیه کرده و نسخه پشتیبان هر کدام را فراهم کنید. سپس از قفل Bezel سرور را با استفاده از کیس باز کرده و با هدایت قفل به سمت بالا، اقدام به جدا کردن درپوش کیس کنید.
  2. سپس سرور را با استفاده از دکمه Power که در محل جلویی سرور قرار دارد، خاموش کرده، کابل های برق را از آن جدا کرده و با قرار دادن سرور در حالت خوابیده، پایه های آن را جدا کنید تا نصب سرور داخل رک به راحتی انجام شود.
  3. در مرحله بعد، درپوش کیس را ابتدا به سمت عقب، سپس به سمت بالا کشیده و از سرور جدا کنید.قیمت رک سرورشناخت نحوه چیدمان داخلی رک

Base Blank را در محل قرارگیری پایه ها نصب کرده و Access Panel را از قسمت پشتی سرور جدا کنید. برای انجام این مرحله موارد زیر را به خوبی در نظر بگیرید:

  • اگر کابل اضافی مانند کابل امنیتی Kensingtonروی سرور نصب است، باید از قسمت پشتی سرور جدا کنید تا خللی در فرایند نصب سرور داخل رک ایجاد نشود.
  • اگر گزینه  Access Panel Latch قفل باشد، به منظور باز کردن پیچ امنیتی داخل قفل درپوش کیس، باید از نوعی پیچ گوشتی به نام T-15 Torx استفاده شود.
  • سپس Air Buffle را خارج کرده و Fan Cage را از سرور جدا کنید تا امکان قرار دادن سوییچ بر روی سرور فراهم شده و با نصب سرور داخل رک عملکرد آن افزایش پیدا کند.
  • در مرحله بعد سوییچ را روی بورد سرور اصلی قرار داده و به منظور ایجاد پیکربندی داخل رک، قسمت شماره 10 سوئیچ را فعال کنید.خرید رک سرور

در قسمت راست و چپ سرور، Rack Bezel Ear را به صورت زیر نصب کنید:

  • سه عدد پیچ مناسب نقره ای رنگ را در قسمت بالای هر کدام از Rack Bezel Earها قرار داده و کاملا سفت ببندید.
  • دو عدد پیچ مناسب مشکی رنگ را در قسمت پایینی هر کدام از Rack Bezel Earها قرار داده و کاملا سفت ببندید.
  • سپس برای نصب سرور داخل رک، کاورهای دستگیره موجود روی کیس را باز کرده و دستگیره های اصلی سرور رک را نصب کنید.
  • در مرحله بعد باید Fan Cage، Air Buffle، SID Blank و Access Panel را مجددا نصب کرده و Access Panel را در قسمت بالایی سرور رک قرار دهید.
  • سپس با فشار دادن گیره درپوش کیس به سمت پایین و بستن Access Panel، می توانید سرور را به راحتی داخل رک قرار داده و کابل امنیتی را به دستگاه وصل کنید.
  • در نهایت برای نصب سرور داخل رک، سرور را روی ریل های مشخص شده رک قرار داده، تجهیزات شبکه مورد نیاز را روی پنل پشتی دستگاه نصب کرده و کابل های برق را وصل کنید.

همچنین بخوانید:هر آنچه که باید در مورد اس اس دی EDSFF بدانید!

رک سرور

مزایای نصب یک سرور داخل رک

  • امکان توسعه: به طور کلی فضای اصلی رک قادر به تحمل وزن تجهیزات شبکه اضافی بوده و با توجه به قابلیت تنظیم فضا، عملکرد سرور را به خوبی گسترش می دهد. به عنوان مثال این قابلیت به افراد کمک می کند تا هنگام نصب سرور داخل رک، نیازی به تهیه قفسه های اضافی و فضا بیشتر برای تجهیزات نداشته باشند.
  • افزایش امنیت: دستگاه رک با توجه به داشتن قفل های شخصی و امنیت بالا باعث می شود تا تنها افراد مجاز اجازه دسترسی به فضای داخلی سرور را داشته باشند.
  • عملکرد بهتر سرور: وجود سرور رک به شما کمک می کند تا ورود هوا و خنک سازی را افزایش داده و از بروز مشکلاتی مانند گرمای زیاد داخل فضا جلوگیری کنید.شناخت نحوه نصب سرور داخل رک

کلام آخر

شناخت نحوه نصب سرور داخل رک امری بسیار حیاتی و اساسی است که به بهبود کارایی، ایمنی، و کاربری سیستم‌های کامپیوتری کمک می‌کند. این فرآیند نیازمند دقت و دانش فنی است تا از استفاده بهینه و ایمن از فضای رک و تجهیزات موجود در آن اطمینان حاصل شود. از انتخاب و تهیه رک‌های استاندارد و مناسب گرفته تا نصب دقیق سرورها، اتصالات برق و شبکه، و اجرای تست‌های لازم برای اطمینان از عملکرد صحیح، هر گام از این فرآیند باید با دقت و توجه به جزئیات انجام شود. با این شناخت، می‌توان به ایجاد یک مرکز داده یا شبکه با کارایی بالا، قابلیت اطمینان، و امنیت مناسب دست یافت و به بهره‌وری و کارآیی بیشتری دست یافت.

 

دیگر مقالات الو سرور:

مزایا و معایب RAID (رید کردن) نرم افزاری و سخت افزاری

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *