مقالات

هارد دیسک nvme m2

هارد دیسک nvme m2

هارد دیسک nvme m2 یک درایو حالت جامد با فرم کوچک (SSD) است که در کارت های ذخیره سازی نصب شده داخلی استفاده می شود. SSD های M.2 با مشخصات صنعت رایانه مطابقت دارند و برای ذخیره سازی با کارایی بالا در دستگاه های نازک و محدودکننده قدرت مانند اولترابوک ها و رایانه های لوحی طراحی شده اند. آن ها به طور کلی از سایر SSD های قابل مقایسه مانند mSATA کوچکتر هستند.

SSD نوعی رسانه ذخیره سازی است که داده های مداوم حافظه فلش حالت جامد را ذخیره می کند. برخلاف درایو دیسک سخت ( HDD و SSD ) هیچ قسمت متحرکی برای شکستن یا چرخش به سمت بالا یا پایین ندارد. مشخصات M.2 SSD در ابتدا به عنوان عامل تولید نسل بعدی شناخته می شد، اما نام Next-Generation به نفع نام M.2 تغییر یافته و M-dot-2 تلفظ می شود.

خرید هارد دیسک nvme m2 lexar

خرید هارد دیسک nvme m2 lexar

M.2 یک مشخصات رابط است که از چندین پروتکل و برنامه مانند PCI Express (PCIe) و SATA (Serial Advanced Technology Attachment )پشتیبانی می کند. محصولات سازگار با M.2 نیز به درایوهای حالت جامد محدود نمی شوند. این مشخصات همچنین از پروتکل هایی مانند USB و Wi-Fi پشتیبانی می کند و می تواند در کارت های گرافیک و کارت های شتاب دهنده AI که از مشخصات M.2 استفاده می کنند استفاده شود.

ضریب شکل هارد دیسک nvme m2

هارد Disk nvme m2 به شکل مستطیل هستند. به طور کلی، آن ها 22 میلی متر عرض و معمولاً 60 میلی متر یا 80 میلی متر طول دارند، اگرچه طول کارت ها می تواند متفاوت باشد. اندازه کارت با یک عدد چهار یا پنج رقمی مشخص می شود. دو رقم اول عرض است و اعداد باقی مانده طول است. به عنوان مثال، یک کارت 2260 دارای عرض 22 میلی متر و طول 60 میلی متر است. درایوهای M.2 با طول بیشتر معمولاً تراشه های NAND بیشتری برای ظرفیت اضافی نسبت به نسخه های کوتاهتر دارند. اندازه های دیگر عبارتند از:

2280 – 22 x 80 میلی متر
2230 – 22 x 30 میلی متر
2242 – 22 42 42 میلی متر
2260 – 22 60 60 میلی متر
22110 – 22 x 110 میلی متر

عرض 22 میلی متر از اهمیت برخوردار است، زیرا استاندارد رایانه های رومیزی و لپ تاپ است. کارت با طول 80 یا 110 میلی متر می تواند 8 تراشه NAND با ظرفیت 2 ترابایت را در خود جای دهد.

هارد Disk nvme m2 چگونه کار می کند؟

حتی اگر M.2 در بسیاری از دستگاه ها قابل استفاده باشد، معمولاً مشاهده عامل شکل مربوط به SSD ها برای ذخیره سازی داده ها است. درایوهای M.2 برای اتصال به مادربرد نیازی به سیم ندارند. در عوض، آن ها مستقیماً با یک درگاه اختصاصی اتصال M.2 به مادربرد وصل می شوند.
هارد Disk nvme m2 با پروتکل های SATA و PCIe قابل استفاده است. Serial Advanced Technology Attachment یا SATA استانداردی است که برای اتصال و انتقال داده ها از HDD به سیستم های رایانه ای استفاده می شود. در همین حال ، Peripheral Component Interconnect Express یا PCIe، یک استاندارد گذرگاه گسترش سرالک است. PCIe برای اتصال رایانه به یک یا چند دستگاه جانبی استفاده می شود.

علاوه بر پشتیبانی از این پروتکل ها و سایر پروتکل ها، درایوهای M.2 NVMe (حافظه غیر فرار) در هنگام PCIe پشتیبانی می شوند. NVMe می تواند سرعت انتقال داده بین سیستم های سرویس گیرنده و SSD را از طریق یک گذرگاه PCIe تسریع کند. پشتیبانی NVMe برای کاهش تنگناها و بهبود عملکرد ایجاد شده است. همچنین امکان پردازش موازی بیشتر برای درخواست های خواندن و نوشتن را فراهم می کند. به دلیل طراحی آن، پشتیبانی از NVMe می تواند پهنای باند پنج برابر بهتر از مدل های SATA M.2 را اضافه کند و باید در کارهایی مانند انتقال فایل عملکرد بهتری به کامپیوتر بدهد. برای استفاده هر دو حافظه SSD M.2 و NVMe با هم، ابتدا کاربر باید مطمئن شود که سیستم وی می تواند از NVME استفاده کند.

هارد nvme m2

هارد nvme m2

M.2 SSD ها همچنین می توانند تک یا دو طرفه باشند. از تخته های یک طرفه M.2 در سناریوهایی که فضا محدود است، مانند لپ تاپ های بسیار نازک، استفاده می شود. تراشه های دو طرفه فضای فیزیکی بیشتری را اشغال می کنند اما ظرفیت ذخیره سازی بیشتری دارند.
در پایان خود دستگاه دارای شکاف هایی خواهد بود که کلیدهای ماژول نامیده می شوند و به عنوان اتصالات عمل می کنند.

کلیدها، شکاف های اتصال دهنده های لبه ماژول های M.2، می توانند انواع محصولات M.2 را تشخیص دهند.

کلیدهای ماژول هارد Disk nvme m2

لیستی از کلیدهای ماژول M.2 SSD، شامل شناسه های کلید، مکان های PIN و رابط ها.
ماژول های هارد Disk nvme m2 از طریق اتصالات جفت سازی در دو طرف به صفحه مدارها متصل می شوند. برخلاف mSATA ، کارتهای SSD M.2 دارای دو نوع اتصال هستند که به آن ها سوکت نیز می گویند: سوکت های کلید B و سوکت های کلید M. یک کارت منفرد نیز می تواند هر دو نوع کلیدی را داشته باشد. نوع کلید تعداد خطوط PCIe را که سوکت پشتیبانی می کند تعیین می کند. یک کلید B یک یا دو لاین Express PCI را نگه می دارد، در حالی که یک کلید M چهار لاین PCIe را نگه می دارد. اتصال دهنده لبه کلید B به عرض شش پین و اتصال دهنده لبه کلید M به عرض پنج پایه است.

برای آداپتورهای بی سیم Wi-Fi و بلوتوث، کارت های M.2 برای اسلات A و E در مادربرد کلید می خورند. بیشتر کارتهای بی سیم M.2 از هر دو اسلات کلید A و E پشتیبانی می کنند.

جوانب مثبت و منفی M.2 SSD

اندازه و ظرفیت دو مورد از بزرگترین مزایای هارد Disk nvme m2 است. به عنوان مثال در یک لپ تاپ، SSD M.2 فضای بسیار کمتری را اشغال می کند و از انرژی بسیار کمتری نسبت به یک درایو حالت جامد رابط SATA یا SAS استفاده می کند. با این حال، اگر ظرفیت ذخیره سازی گسترده در دستگاه تلفن همراه مورد نیاز باشد، عوامل شکل دیگر احتمالاً مناسب تر خواهند بود.
عملکرد M.2 نیز یک ویژگی اصلی است. به عنوان مثال یک SSD M.2 مبتنی بر مشخصات NVMe می تواند با سرعت بسیار بالاتری نسبت به SSD SATA یا SAS خواندن و نوشتن داشته باشد.

نحوه خرید M.2 SSD

اولین نکته هنگام خرید هارد Disk nvme m2 برای رایانه این است که آیا این دستگاه دارای یک یا دو شاخه M.2 است.

کارت های M.2 معمولاً در دستگاههای جدید رایانه همراه استفاده می شوند. از آنجا که فاکتور فرم با کارتهای mSATA متفاوت است ، SSD های M.2 با سیستم های قدیمی سازگار نیستند. از آنجا که برای دستگاه های تلفن همراه طراحی شده است ، M.2 برای سیستم های ذخیره سازی شرکت های بزرگ مناسب نیست. با این حال، فروشندگان ذخیره سازی سازمانی شروع به ترکیب SSD های M.2 در آرایه های ذخیره سازی ترکیبی و تمام فلش خود کرده اند. حتی با ظرفیت های محدود، اندازه و تراکم SSD های M.2 هنوز به فروشنده های ذخیره سازی اجازه می دهد تا ظرفیت بسیار بالای عملکرد را در یک جعبه کوچک قرار دهند.

اگر یک لپ تاپ با مشخصات M.2 سازگار باشد، از رابط فیزیکی برخوردار است و سیستم عامل دستگاه باید از قبل درایورهای Advanced Host Controller Interface (AHCI) مورد نیاز را نصب کند تا کارت حافظه M.2 نصب شود. همچنین ممکن است لازم باشد در سیستم ورودی / خروجی اساسی دستگاه (BIOS) تنظیماتی انجام شود تا بتواند ذخیره سازی M.2 را تشخیص دهد.

خرید هارد دیسک nvme m2 lexar

خرید هارد دیسک nvme m2 lexar

برای رایانه های رومیزی که به رابط های M.2 مجهز نیستند ، کارت های آداپتور موجود است که برای قرار دادن کارت های M.2 به شکاف PCIe متصل می شوند.
استفاده از حافظه های فلش در سیستم های ذخیره سازی ثانویه معمول تر می شود. این کار برای امکان بازیابی سریع تر هنگام انجام محاسبات در هنگام قطع شدن مرکز داده، به ذخیره سازی پشتیبان یا ثانویه امکان پذیر است. استفاده از درایوهای حالت جامد در سیستم های ثانویه به شما اطمینان می دهد که تجارت می تواند با سرعت مناسب پیش برود، حتی وقتی سیستم های پشتیبان خالی است.

هارد Disk nvme m2 در مقابل mSATA

M.2 معمولاً به عنوان جایگزین mSATA شناخته می شود، اما SSD های mSATA هنوز وجود دارند و ممکن است برای مدتی در سیستم عامل های لپ تاپ که از این فاکتور پشتیبانی می کنند، ادامه داشته باشند. از آنجا که کارت های M.2 و mSATA متفاوت هستند و اتصالات متفاوتی دارند نمی توان آن ها را به دستگاه های مشابه متصل کرد. یعنی هر دو هنوز موارد استفاده خود را دارند.

برای خرید هارد دیسک nvme m2 و یا جهت کسب اطلاعات بیشتر ، مشاوره و یا سفارش میتوانید با کارشناسان ما از بخش تماس با ما و یا گفتگو به صورت آنلاین در ارتباط باشید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

2 + 5 =