مقالات

هارد OEM و هارد Bulk چیست و چه تفاوتی دارند؟

هارد OEM و هارد Bulk چیست و چه تفاوتی دارند؟

وقتی در حال خرید یک هارد دیسک جدید برای رایانه یا لپ تاپ خود هستید، ممکن است با اصطلاحات Bare و / یا OEM روبرو شوید، اما آیا آنها واقعاً با سایر هارد دیسک ها تفاوت دارند یا همانند هم هستند؟

OEM

OEM یا سازنده تجهیزات اصلی اصطلاحی است که اغلب در دو صنعت شنیده می شود: خودرو و IT. در ابتدا، این شرکت با شرکتی در ارتباط بود که محصولی را تولید می‌کرد و سپس توسط یک شرکت دیگر مجدداً فروخته می‌شد یا مارک جدیدی به آن اضافه می‌شد.
با این حال، معنای این اصطلاح با گذشت زمان تکامل یافته است و امروز به موارد مختلفی اشاره دارد. به عنوان مثال، OEM می‌تواند به شرکتی که اجزای واقعی مورد استفاده شرکت دیگری را برای ساخت یک سیستم کامل تولید می‌کند، اشاره کند. در موارد دیگر، این شرکت محصولات یک شرکت دیگر را با مارک تجاری جدید به فروش می‌رساند و آنها را به کاربران نهایی می‌فروشد.

OEM همچنین با صنعت نرم افزار در ارتباط است. هنگامی که شرکت های سازنده رایانه مانند Dell و HP رایانه شخصی می‌سازند، سیستم عامل را در اختیار کاربر نهایی قرار می‌دهند. این سیستم عامل توسط شرکت سخت افزار توسعه داده نشده است اما در واقع محصول شرکت دیگری به نام مایکروسافت است. در این حالت، مایکروسافت OEM نامیده می‌شود، در حالی که کامپیوتر به عنوان Dell یا HP فروخته می‌شود.

OEM در سخت افزار

در صنعت سخت افزار، سازنده اصلی تجهیزات (OEM) معمولاً به شرکتی گفته می شود که محصولی را برای کاربران نهایی مانند رایانه شخصی، لپ تاپ یا چاپگر می سازد. اپل ، HP ، Dell ، Canon و Brother نمونه هایی از تولیدکنندگان تجهیزات اصلی هستند.

از طرف دیگر، سخت افزار OEM اصطلاحی برای قطعات تشکیل دهنده محصولات ذکر شده در بالا است. این شامل پردازنده ها ، فن ها ، مادربردها ، تراشه های حافظه ، دیسک های سخت و موارد دیگر است. شرکت هایی که این قطعات را تولید می کنند معمولاً آنها را به عنوان سخت افزار OEM می‌فروشند.

اگرچه پردازنده ها ، مادربردها و غیره نیز می توانند به عنوان محصولات خرده فروشی به افراد فروخته شوند و سخت افزار OEM به طور کلی ارزان تر از نمونه های خرده فروشی آنها است.
اما برخی از مبادلات وجود دارد. سخت افزار OEM به ندرت با پشتیبانی مشتری ارائه می شود ، مدت ضمانت بسیار کوتاهی (در صورت وجود) دارد و معمولاً فاقد برخی از قطعات مورد نیاز برای ترکیب آن با سایر اجزای سیستم شما می باشد. به عنوان مثال ، درایوهای DVD ممکن است فاقد کابل برای اتصال به مادربرد باشند.
این بدان دلیل است که سخت افزار OEM در درجه اول برای OEM ها طراحی شده است و از آن سازندگان انتظار می رود هنگام ساخت سیستم های کامل ، مواردی مانند ضمانت ، پشتیبانی فنی و سایر اجزای سازنده را به کاربران نهایی اضافه کنند.

OEM در نرم افزار

همین اصل در مورد نرم افزار نیز صدق می کند. به عنوان مثال ، تولیدکنندگان تجهیزات اصلی مانند HP ، Dell و Samsung ویندوز را به عنوان نرم افزار OEM از مایکروسافت خریداری کرده و سپس آن را به همراه رایانه یا لپ تاپی که تولید می کنند بسته بندی می کنند.
شرکت هایی که دستگاه های دیگری مانند چاپگرها ، اسکنرها و دوربین های دیجیتال را تولید می کنند ، نرم افزار OEM را نیز خریداری می کنند. هنگام خرید این دستگاه ها ، متوجه می شوید که این دستگاه ها معمولاً همراه با یک برنامه همراه هستند. این نرم افزار OEM است.

درست مانند سخت افزار OEM ، برخی از نرم افزارهای OEM را می توان به عنوان یک محصول مستقل خریداری کرد و مانند سخت افزار OEM ، قیمت آنها معمولاً بسیار کمتر است.
اما نکات منفی نیز وجود دارد. اغلب هیچ پشتیبانی فنی یا کتابچه راهنمای کاربر در آن وجود ندارد. هنگام خرید این محصولات OEM ، بدانید که به محض مواجه شدن با مشکلات فنی، با مشکل بزرگی مواجه خواهید شد.

BULK

هارد BULK یا Pool و بهتر است بگوییم هاردهای پک شده، در واقع هاردهایی هستند که چند سالی از عمر مفید آن ها گذشته و در انبارها یا روی سخت افزارها مانده اند و عمر مفیدشان را گذرانده اند.
این هاردها اطلاعات مفید آن ها خارج شده و به عنوان محصولی دست دوم به دست شما می‌رسد. محصول دست دومی که همه چیز آن اورجینال است و در حالت عادی تشخیص دست دوم بودن آن سخت است.

اما با بررسی سریال نامبر و پارت نامبر قطعه در یایت های معتبر و تایید شده، شما می‌توانید از اصالت آن ها مطلع شوید و اطمینان حاصل کنید.
مهم ترین دلیل خرید این هارد، قیمت کم آن است. امکان دارد با دیدن قیمت آن وسوسه شوید و اقدام به خرید هارد BULK کنید. این هارد بسیار ارزان تر از هارد OEM است. اگر سروری با 8 الی 10 عدد هارد داشته باشیم قیمت آنها چیزی حدود 30 میلیون در می‌آید ولی اگر از هارد BULK استفاده کنید قیمت آن به شدت کاهش یافته و حدود 6 الی 8 میلیون برای شما تمام می‌شود.

پس داشتن همین فاکتور مهم کافی است تا فروشندگان به فکر سودهای کلان بیفتند.

اما به این نکته دقت کنید که شاید اوایل کار، این هارد تمامی تست ها را با موفقیت پشت سر بگذارد اما با گذشت زمان دسترسی شما به سکتورها در هارد کمتر می‌شود و هر چقدر برای آن هزینه کنید تا سرعت هارد افزایش یابد، فایده ای ندارد.
هزینه بازیابی اطلاعات از هارد بالک بسیار بیشتر از مبلغی است که در هنگام خرید آن صرفه جویی کرده اید.
هارد بالک هاردهای پک شده ای هستند که سرعت و کیفیت سیستم شما را کاهش می‌دهند. دقت کنید که قیمت کم نباید شما را اغوا کند تا به سمت خرید هارد BULK و پک شده بروید. هیچ وقت کیفیت را فدای قیمت کم نکنید.

پس در هنگام خرید هارد حتما به پارت نامبر و شماره نامبر آن ها دقت کنید و هرگز به دلیل قیمت، هارد بی کیفیت خریداری نکنید. برای خرید هارد با کیفیت و مورد اطمینان می‌توانید با کارشناسان ما در بخش تماس ارتباط حاصل کرده و از آن ها راهنمایی بگیرید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *