مقالات

انواع هارد سرور بر اساس برند

هارد سرور

انتخاب هارد سرور از اهمیت بالایی برخوردار است. انتخاب هارد سرور مناسب دارای استانداردها و الزامات بالایی است که در هنگام انتخاب باید به آن توجه بیشتری کنید.
در این مقاله انواع اصلی هارد دیسک های سرورها را از نظر تفاوت، مارک آن ها و… بررسی می کنیم. هارد دیسک سرور باید همیشه آماده پاسخگویی به بسیاری از درخواست ها با حداقل تأخیر و ارائه سطح بالایی از یکپارچگی داده ها باشد.

هارد سرور تقریبا 24/7/365 کار می کند. به طور مداوم داده ها را می خواند و می نویسد بنابراین باید حداقل تأخیر، حداکثر قابلیت اطمینان و سرعت و عملکرد مناسب را ارائه دهد. در اینجا مهم ترین سرور مورد نیاز هارد دیسک درایو آمده است:
قابلیت اطمینان: از دست دادن غیرقابل بازیابی اطلاعات می تواند منجر به ضررهای چند صد میلیونی و اعتبار شود.
عملکرد: سرورها طوری طراحی شده اند که چندین درخواست را که باید سریع پردازش شوند، مدیریت کنند.
زمان پاسخگویی: زمان پاسخگویی و پردازش سریع اطلاعات

چگونه HDD مناسب برای سرورهای خود انتخاب کنیم؟

ابتدا ، اجازه دهید در مورد دسته های اصلی صحبت کنیم که در آنها می توانید مدل خاصی را برای سرور خود انتخاب کنید. امروزه سرورهای مدرن از انواع HDD های زیر استفاده می کنند:

SAS

سرعت کار بین 5400 دور در دقیقه و 7200 دور در دقیقه متغیر است. این درایوها تقریباً مشابه HDD های معمولی مصرف کننده هستند. شامل گزینه های Seagate Exos 7E2 و Western Digital 6TB Ultrastar DC HC310 است

.SATA RAID Edition یا SATA RE

سرعت کار 7200 دور در دقیقه است. این درایوها از دستورات کنترل کننده RAID ویژه پشتیبانی می کنند.

SAS

نوع خاصی از HDD با سرعت بسیار بالا (حداکثر 15000 دور در دقیقه) برای ذخیره داده های مکرر استفاده می شود. چیزی مانند Seagate Exos 7E8 یا Western Digital RE SAS
در ابتدا باید تصمیم بگیرید که چه نوع رابط اتصال می خواهید – SATA یا SAS.

SATA یا SAS؟

رابط SATA یک تغییر بیشتر در IDE است که بعداً به PATA تغییر نام داد. این رابط در ابتدا برای استفاده در رایانه های خانگی و همچنین سیستم های صنعتی با الزامات متوسط برای عملکرد و قابلیت اطمینان متمرکز شده است. در عین حال ، SAS جانشین رابط کلاسیک سرور SCSI است.
در ابتدا رابط SAS پهنای باند بیشتری نسبت به SATA دارد. اما در نسل سوم ، SATA III دارای حداکثر پهنای باند 6 گیگابایت بر ثانیه و همچنین نسل دوم SAS است. امروزه سرورهایی با نسل سوم کنترل کننده SAS با پهنای باند حداکثر 12 گیگابایت بر ثانیه در دسترس هستند.

برای اتصال سرور دیسک SAS باید به کنترلر مناسب مجهز باشد. این رابط های سازگاری با SAS-controller را می توان به درایوهای SATA متصل کرد و بالعکس غیرممکن می کند.
SAS ارتباطات دو طرفه را ارائه می دهد: هارد دیسک به طور همزمان دو فرمان (یکی دستور خواندن و دیگری دستور نوشتن) و SATA-drive برای خواندن یا نوشتن. اما اگر از SAS NL و SATA RE مقایسه کنید، این مزیت فقط در صورت استفاده از تعداد زیادی دیسک قابل توجه است.

اگر از دیدگاه نتایج میانی نگاه کنیم ، درایوهای SATA برای ایجاد ذخیره سازی انبوه، که نیازی به حداکثر عملکرد ندارد، مناسب هستند و در صورت نیاز به زیر سیستم دیسک سریع، بهترین انتخاب شما SAS است.

از HDD های معمولی مبتنی بر مصرف کننده اجتناب کنید

مطمئناً هارد دیسک های معمولی بسیار ارزان تر و مقرون به صرفه هستند اما برای استفاده در سرورها طراحی نشده اند. چند دلیل اصلی وجود دارد که چرا این سرورها مناسب نیستند. به عنوان مثال ، یک HDD معمولی مقاومت ارتعاشی بسیار کمتری دارد. به عبارت دیگر، ضربه ای که HDD درجه یک سرور می تواند بدون هیچ گونه آسیبی تحمل کند ممکن است این HDD را برای مصارف خانگی از بین ببرد. علاوه بر آن، HDD های معمولی دارای سطح بالایی از خطاهای غیر قابل بازیابی هستند و از دستورات کنترل RAID پشتیبانی نمی کنند.

سطح خطای هارد دیسک ها

تفاوت مهم بین هارد دیسک های سرور میزان خطاهای غیر قابل جبران آن ها است. میزان خطای SATA معمولی حدود 10-14 است. این بدان معناست که هنگام بازنویسی درایو 2 ترابایتی 6 بار ، تقریباً 100 one با یک خطای غیر قابل جبران مواجه خواهید شد. این موضوع برای استفاده در مصارف خانگی مشکلی ایجاد نمی کند، اما اگر نیاز دارید هر ماه یک پایگاه داده مهم را بازنویسی کنید، با مشکلات بدی مواجه می شوید. برای دیسک های SAS سطح خطای غیر قابل بازیابی حتی کمتر-10-16 ، برای SATA RE/SAS NL-10-15 است.

درایو SAS به لطف 8 بایت داده اضافی مورد استفاده برای تأیید ، میزان خطای کمتری را ارائه می دهد. علاوه بر آن ، دارای الگوریتم های پیشرفته خواندن و بازیابی است.
به عنوان مثال ، جدول زیر حاوی مقدار احتمال خطا در بازسازی برای انواع مختلف درایوهایی است که در آرایه RAID Level 5 پیکربندی شده اند:

هاردسروراچ-پی

 

درایور 600 گیگابایت
درایو یک ترابایتی
SATA drives 24% 40%
SATA RE / SAS NL 2,4% 4%
SAS 0,24% 0,4%

توجه داشته باشید. احتمال خطا متناسب با تعداد درایوهای موجود در یک آرایه RAID است.

Drive Form Factor (اندازه درایو)

Drive Form Factor به طور مستقیم ظرفیت سرور و بهره وری انرژی شما را تعیین می کند. در حال حاضر، تنها دو اندازه دیسک در دسترس است: 3.5 و 2.5 ″ ، که با نام های LFF و SFF شناخته می شود.

هارد دیسک 3.5 اینچ پرکاربردترین اندازه هارد دیسک است. این هارد دیسک این امکان را به شما می دهد تا حداکثر مقدار داده را مورد استفاده قرار دهید. هارد دیسک های 4 ترابایتی 3.5 اینچی (مانند هارد دیسک WD Gold 4TB Enterprise Class یا Seagate 4TB IronWolf) معمولاً برای سرورهایی با فضای ذخیره سازی بیشتر توصیه می شود. اما نکته منفی این است که آنها بیشتر از درایوهای کوچکتر 2.5 اینچی قدرت مصرف می کنند. همچنین توجه داشته باشید که SSD ها در این فاکتور فرم موجود نیستند اما می توانید از آداپتور مخصوص 3.5 اینچی استفاده کنید. به عنوان مثال ، ORICO 2.5 ″ تا 3.5 ″ آداپتور هارد دیسک. مزیت اصلی هارد دیسک 3.5 اینچی ظرفیت بالا و قیمت مناسب تر است.

هارد دیسک 2.5 اینچ برای HDD لپ تاپ و یک SSD معمولی مبتنی بر SATA است، اگرچه این درایوها فقط یک اینچ کوچکتر هستند، اما در مقایسه با هارد دیسک بزرگتر خود، از قدرت بسیار کمتری بهره مند است. در حال حاضر، حداکثر حجم این درایوها حدود 2 ترابایت است.

ظرفیت درایو

ظرفیت درایو از مهمترین مشخصات در هر درایو، صرف نظر از HDD یا SSD ، مصارف خانگی یا درجه یک شرکت است‌. درایوهای 3.5 اینچی تا 14 ترابایت اطلاعات (به عنوان مثال Western Digital 14TB Ultrastar DC HC530) ذخیره می کنند ، در حالی که درایوهای 2.5 اینچی تا 2-4 ترابایت افزایش می یابد (مانند هارد دیسک SEAGATE 1TB EXOS 7E2000).

طبقه بندی هارد دیسک ها

به منظور جمع بندی همه این جنبه ها و ساده سازی انتخاب مشتریان، سازندگان اغلب چندین کلاس را برای هارد دیسک ها تعریف می کند:
اقتصادی (ECO) : دیسک های این کلاس قیمت پایینی برای هر واحد دارند. سطح عملکرد و قابلیت اطمینان این درایوها هدف آنها را برای سیستم های سطح اول تعیین می کند. آنها باید در مناطق غیر بحرانی با بارهای ورودی/خروجی کم و سرعت مورد نیاز استفاده شوند. بارهای زیاد می تواند منجر به وخامت قابلیت اطمینان آنها شود. درایوهای ECO با دور 5400 یا 7200 دور در دقیقه اجرا می شوند و معمولاً دارای رابط SATA هستند.

Business Critical (BC) یا Nearline : دیسک های این کلاس ظرفیت بالایی با حداقل هزینه در هر 1 گیگابایت ارائه می دهند. آنها برای ارائه عملکرد خوب و قابلیت اطمینان مناسب طراحی شده اند. بسته به پیاده سازی سرور ، “دیسک های BC” را می توان به رابط SAS یا SATA مجهز کرد و دارای سرعت 7200 دور در دقیقه است.

Enterprise (EP) : دیسک های این کلاس حداکثر عملکرد و قابلیت اطمینان را ارائه می دهند. آنها طوری طراحی شده اند که با حداکثر حجم کار کنار بیایند. این کلاس از رابط SAS استفاده می کند و دارای سرعت چرخش 10000 و 15000 دور در دقیقه است.

SSD Enterprise Performance / Mainstream : این درایوها بهترین عملکرد و دوام را در بخش SSD ارائه می دهند و بنابراین به طور ایده آل برای استفاده در سیستم هایی با تقاضای بالا برای I / O مناسب هستند. SSD های Enterprise Performance (فناوری های SLC یا MLC) با رابط SAS عملکرد ورودی/خروجی بهتری را ارائه می دهند. در مقابل ، Enterprise Mainstream SDD (فناوری MLC) دارای رابط SATA است و مقرون به صرفه تر است.

هنگام انتخاب هارد دیسک ، ابتدا باید به وظایفی که قرار است توسط سرور انجام شود توجه کنید:

در صورتی که نیازی به دسترسی سریع و ذخیره اطلاعات قابل اعتماد ندارید و تعداد دیسک ها از 4 عدد تجاوز نمی کند ، اکیداً توصیه می کنیم درایوهای SATA RAID Edition را انتخاب کنید. این یک انتخاب عالی برای سرورهای سطح پایین کم هزینه است که به تعداد کمی از کاربران سرویس می دهد

اگر سرور پایگاه داده را نگه داشته یا تعداد دیسک های موجود در آرایه 5 یا بیشتر باشد ، بهتر است SAS NL را انتخاب کنید. اغلب ، این دیسک ها در سرورهایی قرار می گیرند که در شرکت های متوسط استفاده می شوند: تحت سیستم حسابداری ، CMS ، مخازن شرکت ها.

اگر به حداکثر عملکرد و/یا قابلیت اطمینان ذخیره سازی داده ها نیاز دارید (برای مثال ، در پردازش معاملات مالی) ، بهترین انتخاب شما درایوهای SAS Enterprise است. برای سرورهای بالا با تعداد زیادی کاربر و همچنین برای سیستم هایی که با مهمترین داده ها کار می کنند مناسب است.

در برخی موارد، هنگامی که نیاز به انتخاب سازش دارید، می توانید همزمان از ترکیبی از درایوهای SAS + SATA برای یک سرور استفاده کنید (همچنین می توانید از درایوهای SSD SATA استفاده کنید).
برای افزایش قابلیت اطمینان زیر سیستم دیسک، مطلوب است که از دیسک های طرف های مختلف در یک سرور واحد در یک آرایه RAID استفاده کنید.

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره انواع هارد سرور و انتخاب آن برای سیستم خود، می توانید با کارشناسان ما در بخش تماس ارتباط حاصل کرده و راهنمایی بگیرید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *