مقالات

تفاوت های سرورهای HPE در دو سری DL و ML

سرور ML

سرورهای HPE از دو سری DL و ML، هرکدام با ویژگی‌ها و مزایای منحصربه‌فرد خود، به ارائه‌دهندگان سولوشن‌های قدرتمند و انعطاف‌پذیر تبدیل شده‌اند. سری DL با طراحی فشرده و قابل نصب در رک، انعطاف در مدیریت منابع را فراهم کرده و مناسب برای محیط‌هایی با فضای محدود است. از طرف دیگر، سری ML با طراحی بزرگ‌تر و قابلیت پشتیبانی از تعداد بیشتری درایو، برای نیازهای ذخیره‌سازی بزرگ و بارکاری‌های داده‌ای حجیم ایده‌آل است. با این تفاوت‌ها، سرورهای HPE به سازمان‌ها گزینه‌های متنوع و هوشمندانه برای ایجاد یک زیرساخت IT بهینه و قدرتمند ارائه می‌دهند.

بررسی ویژگی و تفاوت های سرورهای HPE در دو سری DL و ML


معرفی کمپانی HPE

یک شرکت آمریکایی چند ملّیّتی فن آوری اطلاعات است. ساختمان مرکزی این شرکت در دره سیلیکون در ایالت کالیفرنیا در آمریکا واقع شده‌است. یکی از بزرگترین شرکت‌های فناوری اطلاعات است و تقریباً در تمامی کشورها فعالیت می‌کند.

محصولات اصلی شرکت اچ‌پی شامل چاپگر، سرورها، رایانه‌های قابل حمل، تلفن‌های همراه هوشمند و لوح‌های رایانه (تبلت) و نرم‌افزارهای مدیریت شبکه می‌باشد.

ویلیام هیولت و دیوید پاکارد، دو نفر از مهندسینی بودند که تاریخ پر فراز و نشیب شرکت HP را رقم زدند. هر دو نفر از دانشگاه استنفورد و رشته ی مهندسی برق فارغ التحصیل شده بودند. آنها در سال آخر دانشگاه بر روی پروژه ساخت یک منبع دقیق سیگنال های فرکانس پایین کار می کردند. بعد از فراغت از تحصیل این دو نفر کسب و کاری راه انداختند که بعد ها به نام HP در سرتاسر دنیا شهرت یافت. جالب است که در ابتدا برای تعیین نام این شرکت با پرتاب سکه تصمیم گرفتند که نام شرکت یکی از دو نام HP و یا PH باشد. در سال ۱۹۳۹ و تنها با سرمایه ۵۳۸ دلار بود که این شرکت زندگی خود را آغاز نمود، که امروزه مدرنترین تجهیزات در زمینه فن آوری اطلاعات را تولید می نماید.

ویلیام هیولت و شریک وی دیوید پاکارد مجبور بودند شرکت خود را در گاراژ منزلی که اجاره کرده بودند برقرار کنند. همان جایی که بعد ها به عنوان خاستگاه و محل ظهور شرکتی بین المللی و نماد دره سیلیکونی (بزرگترین منطقه فناوری کالیفرنیا ) شناخته می شود.

در اواسط جنگ جهانی دوم، ویلیام به خدمت وظیفه رفت و ادراه شرکت HP بر دوش پاکارد افتاد. در این هنگام و با وجود بحران های زیادی که وجود داشت نه تنها شرکت ایشان توقف ننمود بلکه تعداد پرسنل خود را از ۱۷ نفر به ۲۵۰ نفر رساند. هم اکنون نیز این شرکت با بیش از ۱۰۰۰۰۰ هزار نفر پرسنل و در دست داشتن بازار ۶۲ میلیارد دلاری یکی از عظیم ترین شرکت های صنعت رایانه محسوب می شود.

سرورهای سری HP DL

DL مخفف Density Line می باشد که به سری رکمونت سرور hp اطلاق می گردد.این سری از محصولات شرکت hp شرکت بسیار قدرتمند بوده و قابلیت انعطاف و مدیریت پذیری بالایی دارند و در 3 گروه 100 ، 300 و 5000 تولید می شود. این سرورها برای محیطهای با تعداد زیاد سرور مناسب هستند و جهت استفاده باید داخل رک قرار گیرند. البته از این نوع سری DL380 یکی از پرفروش ترین مدل ها در ایران میباشد و بسته به محیطی های که دارای رک می باشند انتخاب مناسبی می باشد و شاید این گروه از سرورها برای پشتیبانی از میزان حافظه دیسک و I/OO بالا طراحی شده اند. در بخشهای مختلف از جمله سایتها، دیتا سنترها و … می توان از آنها استفاده نمود.

سرور DL

سری DL100 سرور hp ساده وکم هزینه، با قابلیت پشتیبانی دو پردازنده،مناسب برای محیطهای کاری کوچک با معماری یک لایه، قابل استفاده برای کاربردهایی از قبیل Networking ,File and Print Shared internet access و… که شامل مدلهای DL120، DL160. DL165 و DL180 می باشد.

سری DL300 سرور hp ارائه شده در مدلهای متنوع، با قابلیت پشتیبانی از دو پردازنده، مناسب برای دیتا سنترها و محیطهای کاری بزرگ، قابل استفاده برای کاربردهای Front-end network applicationHP ,e-mail ,Database و … که شامل مدلهای DL320،DL360،DL370 ، DL385 و DL380 می باشد.

مانند سرور اچ پی مدل DL380P Generation 8 و سرور اچ پی مدل ProLiant DL360 Gen7 می باشند.

سری DL500 سرور hp قابل توسعه­­­ با قابلیت پشتیبانی از چهار پردازنده ایده­آل برای پردازشهای سنگین و برنامه های کاربردی با درجه اهمیت بسیار زیاد، سیستم های ERP,CRM, Large Database و ….که شامل مدلهای DL580 و DL585 می باشد.

سرورهای سری HP ML

سرور ML

این ســری از سرور hp بـرای شرکتها ، موســـســـات ، ســـازمانهای متوسط و بزرگ طراحی شده و بعبارت دیگر جهت پشتیبانی از میزان حافظه دیسک و I/O بالا طراحی شده اند.در بخشهای مختلف از جمله سایتها، دیتا سنترها و … می توان از آنها استفاده نمود.همچنین برای استفاده نیازی به رک ندارند وبه صورت Tower قرار می‌‌‌‌‌گیرند. البته در صورت نیاز می‌توان این سرورها را داخل رک قرار داد. در این گروه سرورهای مدلهای سری ML100 و ML300 قرار دارند.

سری ML100 سرورهای اچ پی ساده،کم هزینه، مناسب برای محیطهای کاری کوچک و قابل استفاده برای Networking, File and Print,Shared Internet access,HPC clusters که شامل مدلهای ML110 و ML150 می باشد.

سری ML300 سرورهای اچ پی با قابلیت پشتیبانی از یک یا دو پردازنده، مدیریت پیشرفته از راه دور و انعطاف پذیری بالا در میزان حافظه و I/O ، کارایی و قابلیت گسترش بالا، مناسب برای کاربردهای Email,Database که شامل مدلهای ML310، ML350، ML330 و ML370 می باشد.

 

نتیجه گیری

تفاوت‌های بین سری‌های سرور DL و ML اچ‌پی نشان از تنوع و انعطاف آنها در پاسخ به نیازهای مختلف سازمان‌ها دارد. سری DL با طراحی فشرده و قابل نصب در رک، امکانات منحصر به‌فردی برای محیط‌های با محدودیت فضا ارائه می‌دهد. از سوی دیگر، سری ML با طراحی بزرگ‌تر و قابلیت پشتیبانی از تعداد بیشتری درایو، برای نیازهای ذخیره‌سازی حجیم و بارکاری‌های داده‌ای بزرگ ایده‌آل است. با این تفاوت‌ها، سرورهای HPE به سازمان‌ها امکان انتخاب گزینه‌هایی با تعادل بین انعطاف‌پذیری و کارایی را می‌دهند، تا برآورده سازند نیازهای منحصر به فرد آنها در زمینه‌های مختلف IT.

1 دیدگاه در “تفاوت های سرورهای HPE در دو سری DL و ML

  1. blank aloserver24 گفت:

    مقاله بسیار خوبی بود ممنون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هفده − سه =