مقالات

سی پی یو سرور چیست؟+مشخصات آن

سی پی یو سرور

سی پی یو به واحد پردازش مرکزی رایانه گفته می‌شود که نقش بسیار مهمی در رایانه دارد اما تنها واحد پردازشی آن به حساب نمی‌آید. در هنگام خرید سرور به یکی از نکات مهمی که باید دقت کنید، سی پی یو آن است.

سی پی یو در واقع یکی از مهم ترین بخش های یک سرور است که وظیفه محاسبات و اجرای برنامه ها را بر عهده دارد.
سی پی یو داده های دستوری را از رم ها دریافت کرده، سپس اقدام به رمزگشایی و پردازش آن ها می‌کند و آن ها را تحویل می‌دهد. CPU یک تراشه کوچک و مربع شکل است که بر روی برد اصلی دستگاه مورد نظر قرار می‌گیرد و در انواع و اقسام گوناگون در بازار وجود داشته و عزضه می‌شود.

طرز کار CPU

سی پی یو ها با توجه به تغیبراتی که در طول سال های گوناگون کرده اند، بر پایه سه عملکرد استوار بوده اند:

• واکشی Fetch
• رمزگشایی Decode
• اجرا Execute

واکشی

 به دریافت مجموعه دستورالعمل های یک سیستم گفته می‌شود. یک دستور عمل در غالب صفر و یک که از طریق RAM به CPU سرور منتقل و ارسال می‌شود.
یک عملیات در یک سیستم نیازمند دستورالعمل هایی است و سی پی یو سرور لازم دارد که بداند دستورالعمل بعدی چه چیز است. نشانی دستورالعمل ها توسط یک شمارشگر نگه داشته شده و سپس شمارشگر و دستورها در قسمت ثبت دستور یا IR جای می گیرند. سپس طول شمارشگر که به آن PC گفته می‌شود افزایش یافته تا به نشانی دستورالعمل بعدی برسد.

رمزگشایی

در سی پی یو زمانی اتفاق می‌افتد که یک دستور واکشی شده و در IR ذخیره شود، حال CPU سرور دستور را به یک مدار به نام مدار رمزگشایی دستور می‌فرستد. مدار رمزگشایی دستور را به سیگنال هایی ویژه فعالیت در دیگر بخش های سی پی یو تبدیل کرده و می‌فرستد.

blank

اجرا

 گام نهایی است و در این گام دستورات رمزگشایی شده برای تکمیل به بخش های مورد نظر در سی پی یو سرور ارسال می‌شود. نتایج نهایی در بخشی از CPU ثبت میشود تا در دستورالعمل های آینده و در صورت نیاز به آن ها مراجعه شود.

تعداد هسته CPU

در گذشته، سی پی یو ها تنها یک هسته داشتند و این موضوع برای آن ها و اجرای وظایف شان محدودیت هایی ایجاد می‌کرد. این یکی از دلایل کند بودن رایانه ها در زمان گذشته بود. پس تولید کنندگان به فکر ارتقا عملکرد سی پی یو سرور افتادند، که این موضوع باعث خلق و تولید پردازنده های چند هسته ای منتهی شد. این روزها CPU ها در تعداد دو هسته ای، چهار هسته ای و هشت هسته ای تولید و به بازار عرضه می‌شود.

سی پی یو دو هسته ای به معنی دو پردازنده مجزا بر روی یک تراشه است. هر چقدر تعداد هسته ها در یک CPU افزایش پیدا کند، پردازنده ها قادر به مدیریت بهتر پردازش های چندگانه به صورت همزمان می‌شوند.
این موضوع باعث افزایش عملکرد پردازنده شده و زمان پردازش را کاهش می‌دهد.

سی پی یو اینتل

سی پی یو اینتل در اکثر سیستم های کامپیوتری استفاده می‌شود. سیستم هایی مانند ورک استیشن، رایانه، سرور و… که وظیفه پردازش اطلاعات را برعهده دارد.
این شرکت نامدار بر اساس کاربرد یک سیستم CPU های متعددی از رده پایین تا رده های بالا و قدرتمند تولید و به بازار عرضه می‌کند. انواع پردازنده های اینتل شامل سی پی یو سلرون، اتم،core ، زئون، پنتیوم و… است.

رده بندی پردازنده ها از CPU سلرون و پنتیوم شروع می‌شود که دارای 1 و 2 ستاره هستند یعنی در پایین ترین رده بندی سی پی یو ها قرار می‌گیرند و پردازنده های Corei3 دارای سه ستاره، Corei5 دارای چهار ستاره و Corei7 دارای پنج ستاره هستند که از قوی ترین سی پی یو اینتل به حساب می‌آیند.

blank

در هنگام خرید سی پی یو به این نکته دقت کنید که پردازنده های مورد استفاده درلپ تاپ و رایانه با یکدیگر متفاوت بوده و هر کدام از این پردازنده ها خصوصیات مخصوص به خود را دارند.
قیمت سی پی یو ها با توجه به کارایی که دارند و سیستمی که قرار است از آن استفاده شود متفاوت است. هزینه کردن برای خرید سی پی یو خوب بسیار مهم و با ارزش است اما در صورتی که مایل هستید هزینه کمتری برای خرید سی پی یو بپردازید می‌توانید اقدام به خرید سی پی یو دست دوم کنید و در سیستم های خود با توجه به کارایی آن ها از سی پی یو دست دوم استفاده کنید‌.

برای خرید سی پی یو و یا کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید با کارشناسان ما تماس حاصل نمایید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *