مقالات

نکاتی در بررسی انواع کارت شبکه قابل نصب روی سرورها

blank

برای بررسی انواع کارت شبکه قابل نصب روی سرورها  بهتر است با تعریف کارت شبکه شروع کنیم. کارت شبکه (network adapter. Network card. Network interface card. NIC) یک قطعه سخت افزاری در شیارهای مادربورد است که مسئول برقراری ارتباط میان سرور و اینترنت یا شبکه و سیستم است. کارت شبکه، اطلاعاتی که ارسال شده اند را به بسته های کوچک اطلاعاتی تبدیل کرده، آن ها را رمزنگاری نموده و سپس به سمت آدرسی که مشخص شده، ارسال می کند. پس از دریافت این بسته ها، آن ها را رمزگشایی می کند. می توان گفت که کارت شبکه سیگنال ها را در لایه فیزیکی انتقال می دهد.
blank

بررسی انواع کارت شبکه قابل نصب روی سرورها  در ارتباط میان شبکه و سیستم

کارت شبکه باعث بالا رفتن سرعت اینترنت و ارتباط مطمئن تری می شود. در عین اینکه کارت شبکه دارای پورت های متعدد است و این امکان را فراهم می کند که دستگاه های جانبی بیشتری به آن وصل شوند.

کارت شبکه از پردازنده، کانکتور، اکسترنال مموری، باس، مک آدرس در EEPROM، براکت، جامبر و نشانگر LED تشکیل شده است و هر کدام عملکرد متفاوتی دارند.

مادربوردهای جدید، دارای یک کارت شبکه هستند و نیازی به کارت شبکه جداگانه نیست. البته اگر اجزای سیستم به صورت مستقل مورد نیاز باشند، می توان از کارت شبکه جداگانه استفاده کرد.
blank

تصویری از مادربورد مربوط به بررسی انواع کارت شبکه قابل نصب روی سرورها

کارت های شبکه را بنا بر ویژگی های آن ها به دسته های متفاوتی می توان تقسیم کرد. مثلا از نظر اتصال به شبکه به دو مدل کابلی و بی سیم تقسیم می شوند. از نظر نوع پورت به چهار دسته پورت RG45، پورت BNC، پورت AUI و پورت نوری تقسیم می شوند.

همچنین کارت شبکه بر اساس کاربرد نیز به سه دسته تقسیم می شود. کارت شبکه کامپیوتر، کارت شبکه سرور و کارت شبکه لپ تاپ.

در این مقاله قصد داریم تا به بررسی انواع کارت شبکه قابل نصب روی سرورها  بپردازیم.

کارت شبکه سرور

کارت شبکه سرور، از مهمترین اجزای یک سرور می باشد. مادربورد سرور، چند کارت شبکه دارد که وظیفه کوئری، پردازش و آنالیز ساختارهای پردازشی از اینترنت را بر عهده دارند و نتایج حاصل شده را با استفاده از کارت شبکه به مقصد که می تواند کامپیوتر باشد، ارسال می کنند.

 

انواع کارت شبکه سرور

کارت شبکه سرور سه مدل دارد که برای استفاده های متفاوت می باشند و در ادامه به بررسی انواع کارت شبکه قابل نصب روی سرورها  می پردازیم.

  • کارت شبکه onboard
  • کارت شبکه FLR
  • کارت شبکه PCIe

 

کارت شبکه Onboard

سرورهای مادربورد HPE به صورت پیش فرض این کارت شبکه را دارند. این کارت به صورت اترنت(Ethernet)  است و از سرعت 1 گیگابایت بر ثانیه پشتیبانی می کند. کمپانی HPE کارت شبکه آنبرد را روی سرورهای ایستاده (TOWER) و همچنین برخی مدل های سری رکمونت نصب می کند.

نصب پیش فرض کارت شبکه بر روی این سرورها باعث می شود تا در اسلایت های رایزر، فضایی را اشغال نکند و در نتیجه کسانی که می خواهند از چند ماژول شبکه استفاده کنند، نتیجه بهتری خواهند گرفت.

blankکارت شبکه آنبرد مربوط به بررسی انواع کارت شبکه قابل نصب روی سرورها

در ادامه به چند نمونه از سرورهای ایستاده ای که از کارت شبکه Onboard استفاده می کنند، اشاره می کنیم.

  • HPE PROLIANT10 9G
  • HPE PROLIANT ML30 10G
  • HPE PROLIANT ML350 10G
  • HPE PROLIANT ML350 9G
  • HPE PROLIANT DL380 9G
  • HPE ETHERNET 331I 4-PORT 1GB
  • HPE ETHERNET 361I 2-PORT 1GB

 

blank

 

کارت شبکه FLR

کمپانی HP در سری رکمونت که مربوط به سرورهای نسل هشتم به بعد می باشد، اسلاتی ویژه طراحی کرده که (FELEXIBLELOM RACK) FLR نامیده می شود. این اسلات ها برای سرورهای قفسه ای ساخته شد. در واقع بررسی انواع کارت شبکه قابل نصب روی سرورها  نشان داد که یکی از مشکلات موجود، استفاده از آن ها در ادارات و مکان هایی بود که نیاز به سرورهای متعدد بود و تعداد زیاد این وسایل و سیم های آن ها باعث سخت شدن کار با آن ها، تمیز کردن، جابه جا کردن و تغییر دادن آن ها می شد. کارت شبکه FLR در ابعاد مشخص و معینی تحت اصول خاصی ساخته شد تا استفاده از آن ها در تعداد بالا، آسان تر باشد.
blankبررسی انواع کارت شبکه قابل نصب روی سرورها

روی این اسلات ها، انواع کارت های SPF و Ethernet و فیبر نوری و LAN قابل نصب می باشد. اسلات FLR حداکثر از سرعت 10 گیگابایت و در بعضی مدل ها 25 تا 40 گیگابایت را پشتیبانی می کند.

از جمله مدل های این کارت شبکه موارد زیر است:

  • HPE366FLR 4-PORT 1GB Adapter
  • HPE331FLR 4-PORT 1GB Adapter
  • HPE530FLR 2-PORT 10GB Adapter
  • HPE533FLR 2-PORT 10GB Adapter
  • HPE640FLR 2-PORT 10GB Adapter
  • HPE640FLR 2-PORT 25GB Adapter

 

 

blank

 

 

کارت شبکه PCIe

کارت شبکه PCLe (peripheral component interconnect express) به معنی اتصال سریع قطعات جانبی می باشد و قابل نصب بر روی اسلات PCLe است. در این کارت شبکه می توان بیشتر از یک کارت در سرور استفاده کرد و مناسب کاربرانی است که به بیش از یک پورت شبکه نیاز دارند.

با بررسی انواع کارت شبکه قابل نصب روی سرورها  می بینیم که قبل از PCLe ،از   PCL استفاده می شد. به این معنا که یک باس مشترک وجود داشت و همه دستگاه های جانبی از یک باس استفاده می کردند. در واقع پهنای باند بین آن ها تقسیم می شد و دستگاهی که به پهنای بیشتری نیاز داشت، از پهنای باند باقی دستگاه ها به پهنای باند خودش اضافه می کرد و این گونه دستگاه های دیگر با مشکل مواجه می شدند. اما در PCLe به جای باس، از کانکشن استفاده می شود، در نتیجه هر دستگاه مسیر مخصوص به خودش را دارد و این گونه تاثیری بر کارایی هم ندارند.
blank

 

اسلات های PCLe با مشخصات زیر وجود دارند و بنا بر نوع سیستم و کارایی آن می توان یکی از این موارد را انتخاب کرد:

  • X1
  • X2
  • X4
  • X8
  • X16
  • X32

منظور از X1 یک عدد لاین، در هر شیار است، که با سرعت یک بیت بر سیکل، داده ها را منتقل می کند.

بررسی انواع کارت شبکه قابل نصب روی سرورها  به ما نشان می دهد که نسل های مختلفی از PCLe  وارد بازار شده اند و هر نسل جدید، پهنای باندی دو برابر نسل قبلی خود دارد. یکی از قابلیت های نسل های جدید PCLe در انتقال همزمان داده ها در مسیر رو به جلو و عقب می باشد. (forward & backward)
blank

نتیجه گیری

در بررسی انواع کارت شبکه برای نصب بر روی سرورها، چند نکته حیاتی برجسته می‌شوند. ابتدا، سازگاری کارت شبکه با استانداردها و تکنولوژی‌های جدید از اهمیت بالایی برخوردار است. همچنین، نوع اتصال (Ethernet، InfiniBand و غیره) و سرعت انتقال داده معیارهای قابل توجهی برای انتخاب می‌باشند. در ادامه، پشتیبانی از امنیت شبکه و ویژگی‌های مدیریتی مانند تشخیص خطا و مانیتورینگ فعالیت‌ها نقش اساسی در بهبود کارایی و امنیت شبکه ایفا می‌کنند. همچنین، توانایی افزودن و تعویض کارت‌های شبکه با توجه به نیازهای سرور و تغییرات آینده، نقطه مهم دیگری در انتخاب این اجزاء است. در نهایت، هزینه و بهره‌وری اقتصادی نیز از جمله عوامل تصمیم‌گیرنده در انتخاب کارت شبکه می‌باشد، که باید با توجه به نیازهای سازمان و پروژه مدنظر قرار گیرد. این نکات به کاربران کمک می‌کند تا از انتخاب صحیح کارت شبکه برای سرورهای خود اطمینان حاصل کنند و عملکرد بهینه شبکه را تضمین کنند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

2 − 2 =