مقالات

چگونه بهترین مرکز داده‌ را انتخاب کنیم؟

blank

برای انتخاب بهترین مرکز داده برای سازمان خود، لازم است به انتخاب‌های موشکافانه و مطمئنانه دست پیدا کنید. این انتخاب باید بر اساس نیازها و الزامات خاص شما، همچنین استانداردهای صنعتی برای امنیت، قابلیت اطمینان، و کارایی تجهیزات و سیستم‌های مرکز داده مبتنی باشد. اولین مرحله در انتخاب مرکز داده، تعیین نیازهای شما است که شامل اندازه، قدرت پردازشی، باند عرضه، امنیت فیزیکی و منطقی، و استانداردهای راهبردی می‌شود. سپس، بررسی کنید که مراکز داده از نظر مکانی، ارتباطات شبکه، و امکانات اضافی همچون خنک‌کننده، سیستم‌های پشتیبانی، و اتصال به اینترنت، با نیازهای شما همخوانی دارند یا خیر. همچنین، بررسی کنید که مرکز داده از لحاظ استانداردهای امنیتی و توانایی مقابله با حوادث طبیعی و فنی، همچون نشتی برق یا حمله سایبری، تجهیز شده است. انتخاب مرکز داده مناسب به شما کمک خواهد کرد تا عملکرد، امنیت، و قابلیت اطمینان سیستم‌های اطلاعاتی شما را به حداکثر برسانید.

چگونه بهترین مرکز داده‌ را انتخاب کنیم

blank

 

نکاتی که زمان انتخاب مرکز داده باید در نظر گرفت

در زمان انتخاب مرکز داده برای سازمان، باید به نکات مهمی توجه کرد تا بهترین تصمیم را اتخاذ کنیم. اولین نکته مهم، مکانی است که مرکز داده در آن قرار دارد؛ این مکان باید از نظر امنیتی، اقتصادی و جغرافیایی مناسب باشد و بتواند به راحتی به آن دسترسی داشته باشیم. همچنین، امکانات فیزیکی و فنی مرکز داده از جمله سیستم‌های خنک‌کننده، منابع تغذیه پشتیبان، و اتصال به شبکه باید بررسی شود تا به اطمینان از کارایی و پایداری سیستم‌ها بپردازیم. استانداردهای امنیتی مرکز داده نیز باید به دقت بررسی شوند تا از حفاظت مناسب در برابر حملات سایبری و دسترسی غیرمجاز اطمینان حاصل شود. همچنین، توانایی مرکز داده در مقابله با حوادث طبیعی مانند زلزله، سیل، یا قطعی برق نیز باید مورد توجه قرار گیرد تا از پایداری سیستم‌ها و اطمینان از عدم از دست دادن داده‌ها اطمینان حاصل شود. در کل، انتخاب مرکز داده باید با دقت و با توجه به نیازهای سازمان، استانداردهای صنعتی، و موارد فنی و امنیتی مدنظر صورت گیرد.

ثبات در عملکرد چگونه بهترین مرکز داده‌ را انتخاب کنیم

شاید مهم‌ترین معیار برای انتخاب، فعال بودن در تمام ساعات روز است. آیا از آسیبی که از کار افتادن سرورها برای کسب و کارتان به دنبال دارد آگاه هستید؟ 93 درصد از شرکت‌هایی که مرکز داده خود را برای ده روز یا بیشتر از دست داده‌اند، ظرف یک سال ورشکست شدند.

امکاناتی که مرکز داده در مواقع اضطراری ارائه می‌دهد را بررسی کنید. برای حفظ عملکرد باثبات، باید به دنبال راهی برای از بین بردن نقاط ضعف باشید. بهترین مرکز داده، سرورها را در محیطی با سیستم خنک‌کننده، تهویه و یوپی‌اس تغذیه شده از ژنراتور نگه‌می‌دارد تا عمر طولانی و عملکرد مناسب آن ها حفظ شود.

blank

سرعت عمل قابل اعتماد

باید بتوانید به سرعت عمل یک مرکز داده اطمینان کنید. مراکز داده به چهار سطح تقسیم می‌شوند و بالاتر بودن سطح یعنی دسترسی سریع‌تر.

  • سطح 1: زیرساخت اصلی این سایت در برابر رویدادهای فیزیکی قدرت حفاظت کمی دارد. اجزای آن تک ظرفیتی و مسیر توزیع واحد و غیر زائد است.
  • سطح 2: زیرساخت سایت جزء ظرفیت اضافی، محافظت بهتری در برابر رویدادهای فیزیکی ارائه می‌دهد؛ اما بهترین مرکز داده موجود نیست. می‌توان اجزایی برای ظرفیت بیشتر به آن اضافه کرد و دارای یک مسیر توزیع واحد و غیر زائد است.
  • سطح 3: قابلیت نگهداری همزمان و محافظت مرکز داده تقریباً در برابر همه رویدادهای فیزیکی، چند جزء با ظرفیت اضافی و چند مسیر توزیع مستقل را ارائه می‌دهد. هر جزء را می‌توان بدون ایجاد اختلال در خدمات به کاربران نهایی، حذف یا جایگزین کرد.
  • سطح 4: در برابر خطا و افزونگی بالاترین سطح تحمل را ارائه می‌دهد. وجود اجزا با ظرفیت اضافی، چند مسیر توزیع مستقل و قابلیت نگهداری هم‌زمان را برای آن فراهم می‌کنند.

 

بهترین مرکز داده که می‌توانید انتخاب کنید باید حداقل گواهینامه سطح 3 را دارا باشد.

blank

اتصال به اپراتورهای جهانی

برخی از مراکز داده تنها به چند حامل شبکه محدود می‌شوند. اما مرکز داده‌ای برای شما مناسب است که بتواند با اپراتورهای جهانی هم ارتباط برقرار کند. فناوری اتصال مرکز داده جهانی (GDCI) می‌تواند چند مرکز داده را در هر فاصله‌ای، با استفاده از یک پیوند شبکه پرسرعت به یکدیگر وصل ‌کند. اتصالی که برقرار می‌شود خصوصی و امن است.

همچنین بخوانید:طراحی دیتاسنتر و هرآنچه باید در مورد آن بدانید!

کیفیت زیرساخت شبکه

زیرساخت مرکز داده یعنی تمام اجزای فیزیکی موجود در محیط آن. این اجزا چه در داخل بهترین مرکز داده وجود داشته باشند و چه ساختار فیزیکی آن را تشکیل ‌دهند، به نام زیرساخت مرکز داده شناخته می‌شوند. چون موفقیت کسب و کار شما به عملکرد شبکه متکی است، یک شبکه غیر قابل اعتماد می‌تواند به‌شدت آسیب‌زا باشد. یک زیرساخت شبکه ایمن، زمان خرابی را به حداقل رسانده و ثبات بهره‌وری را تضمین می‌کند.

کیفیت زیرساخت شبکه یکی از معدود ویژگی‌هایی است که بیشتر افراد تا زمانی که دچار مشکل نشوند به آن اهمیت نمی‌دهند.  سرمایه‌گذاری در خرید یک زیرساخت شبکه امن به معنی صرفه‌جویی در ضررهای احتمالی آینده است. یادتان باشد که حتی بهترین مرکز داده کسب‌وکارهای مدرن، فقط به‌اندازه کیفیت کابل‌کشی آن ها قابل‌اعتماد است.

blank

مکان قرار داشتن مرکز داده

اگر زمان بارگذاری صفحات بیش از 3 ثانیه باشد، نیمی از بازدیدهای آن سایت از بین می رود. زمان برای کسب‌وکارهایی که از مراکز داده استفاده می‌کنند، طلا است. معمولاً هر چه بازدیدکننده وب‌سایت به سرور نزدیک‌تر باشد، داده‌ها از شبکه‌های کمتری عبور می‌کنند و داده‌ها سریع‌تر به مخاطب می‌رسند.

بسته به نوع سیم‌کشی که با آن کار می‌کنید، فاصله بین شرکت شما و مرکز داده آن بر سرعت اینترنت اثر می‌گذارد. موقعیتی که مرکز داده در آن قرار دارد، یکی از مهم‌ترین فاکتورها در هنگام انتخاب بهترین مرکز داده است. اگرچه می‌توانید با مرکزی دورتر در هزینه خود صرفه‌جویی کنید، اما برخی از مزایای نزدیک بودن آن را از دست خواهید داد.

اما این قانون در بعضی شرایط متفاوت است. اگر در مناطق مستعد بلایای طبیعی فعالیت می‌کنید، روش امن برای حفاظت از داده‌ها، قرار دادن مرکز داده در یک شبکه برق جدا و دور از خطرات احتمالی است. با استفاده از یک مرکز داده در شبکه برق دیگر، در زمان وقوع حادثه برای محل کار شما یا قطعی برق منطقه، داده‌ها سالم می‌مانند.

blank

دسترسی فوری به درون مرکز

نزدیک بودن یکی دیگر از ویژگی‌های مهم بهترین مرکز داده است؛ چون زمان نیاز به انجام تعمیرات یا ارتقاء، هزینه و زمان رفت‌وآمد را کاهش می‌دهد. اما حضور دائمی یک گروه در مرکز داده اجباری است تا در صورت وقوع اتفاقی پیش‌بینی نشده، سریعا به آن رسیدگی کنند. استفاده از نیروی خارج از مرکز، زمان و بودجه‌تان را هدر می‌دهد؛ لذا بهتر است مرکز داده شما فرد یا گروه مشخصی برای این کار داشته باشد.

امنیت کافی مرکز داده

مهم‌ترین بخش یک شرکت، داده‌های آن است. لذا وقتی حفاظت آن ها را به یک مرکز می‌سپارید، باید از امکانات امنیتی و دارا بودن گواهینامه‌های لازم مطمئن باشید. حتی درمورد بهترین مرکز داده نیز ضروری است که آنجا را شخصاً و از نزدیک ببینید؛ اما در صورت عملی نشدن این اتفاق، حتماً یک تور مجازی را درخواست کنید. اگر شما بتوانید بدون اسکورت، رمز عبور و هر مانع دیگری به سرور خود دسترسی پیدا کنید، پس دیگران هم می‌توانند به درون آن نفوذ کنند. مرکز داده باید خیال شما را بابت امنیت راحت ‌کند و دوربین‌های امنیتی آن همیشه روشن باشند.

blank

سرورهای امن

امنیت مجازی به‌اندازه امنیت فیزیکی مهم است. از آنجایی که تمام داده‌ها و برنامه‌های کاربردی در این مرکز قرار گرفته‌اند، وجود یک نقص حتی در بهترین مرکز داده می‌تواند به فاجعه منجر شود. میانگین آسیب حمله سایبری به مراکز داده به 4 میلیون دلار می‌رسد. مراکز داده باید از فناوری‌هایی استفاده کنند که محافظ دارایی‌های شما باشند.

ظرفیت خدمات شبکه

با فرض اینکه مرکز داده مد نظرتان از کابل‌کشی فیبر نوری پشتیبانی می‌کند، باید از فضا و قدرت لازم برای رفع نیازهای آینده خود، مطمئن شوید. حتی بهترین انتخاب اگر ارتقا داده نشود، به زودی با مشکل ظرفیت مواجه خواهد شد. مشخص کنید با رشد شرکت به چه ظرفیتی نیاز دارید و از ابتدا، درباره امکان گسترش پهنای باند برنامه‌ریزی کنید.

blank

 

راه دیگری برای کنترل بهترین مرکز داده، سرمایه‌گذاری در محل سکونت سرور است. یعنی محل مرکز داده را شخصا تعیین کنید. در این روش شما فضا را اجاره می‌کنید و سیستم‌های برق، سرمایش و امنیت توسط اپراتور مرکز داده نگهداری می‌شود. ممکن است مجبور باشید که فضای موجود را تقسیم کنید و براساس قفسه‌ها اجاره بپردازید، اما از کارکنان 24 ساعته و سیستم‌ امنیتی بهره خواهید برد.

 

سخن پایانی

در نتیجه، انتخاب بهترین مرکز داده برای سازمان، نیازمند بررسی دقیق و کاملی از مواردی همچون نیازها و الزامات خاص سازمان، امکانات فنی و فیزیکی مرکز داده، استانداردهای امنیتی، مکان جغرافیایی، تجربه و تاریخچه مرکز داده، و ارتباطات با اپراتورهای جهانی می‌باشد. باید به دقت این نکات را مورد بررسی قرار داد و با توجه به نیازها و معیارهای مهم، تصمیم به انتخاب مرکز داده مناسب برای سازمان بگیریم. با انجام این فرآیند با دقت، می‌توانیم بهترین مرکز داده را انتخاب کرده و از خدمات مطمئن و پایداری این مرکز داده بهره‌مند شویم، که در نهایت به بهبود عملکرد و امنیت سیستم‌های سازمان کمک خواهد کرد.

دیگر مقالات مفید الو سرور:

کنترل فضای ذخیره سازی با دانستن نکاتی در مورد استفاده NVMe در سرور

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *