مقالات

مزایا و معایب RAID (رید کردن) نرم افزاری و سخت افزاری

مزایا و معایب RAID (رید کردن) نرم افزاری و سخت افزاری

تحولات سریع در فناوری های دیجیتال و موبایل باعث رایج تر شدن رایانه ها و حیات آنها برای موفقیت مشاغل در طیف وسیعی از صنایع می شود. سازمان هایی که از فناوری رایانه های پیشرفته استفاده می کنند معمولاً با تصمیم گیری های سختی روبرو می شوند که برای محیط آنها مناسب تر باشد، RAID سخت افزاری یا نرم افزاری؟! اما از کجا می دانید بهترین انتخاب برای تجارت شما چیست؟

Edge Computing چیست؟

محاسبات Edge حافظه و محاسبات را از مرکز داده سنتی خارج می کند تا آنها را تا جایی که ممکن است به محلی که مورد نیاز است نزدیک کند – که اغلب در چندین مکان توزیع می شود. با پردازش داده ها به صورت محلی و به حداقل رساندن فاصله بین دستگاه ها و سرورها ، رایانه عملکرد بهتری را ارائه می دهد ، به پهنای باند کمتری نیاز دارد و تأخیر را کاهش می دهد.

امروزه بسیاری از سازمان ها در حال ایجاد مقادیر گسترده ای از داده ها هستند که به سرعت انتقال سریع و زمان پاسخ دهی نیاز دارند ، که اغلب در مورد زیرساخت های سنتی فناوری اطلاعات امکان پذیر نیست.

هنگام برنامه ریزی برای انتقال داده ها ، اطمینان از اینکه داده ها همچنان محافظت می شوند مهم است. آرایه اضافی دیسک های ارزان / مستقل یا RAID سنگ بنای ذخیره سازی مقاوم در برابر خطا برای بازار سرورهای معماری اینتل است.
پیاده سازی RAID مستلزم استفاده از RAID سخت افزاری (کنترل کننده ویژه) یا RAID نرم افزار (درایور سیستم عامل) است ، با این حال بسیاری از افراد درباره تفاوت های آنها مشخص نیستند.

RAID مخفف Redundant Array of Inexpensive Disks ارزان قیمت است. این روشی برای مجازی سازی چندین درایو دیسک سخت مستقل در یک یا چند آرایه برای بهبود عملکرد ، ظرفیت و قابلیت اطمینان است. RAID را می توان با استفاده از یک کنترل کننده ویژه (RAID سخت افزاری) یا توسط یک درایور سیستم عامل (RAID نرم افزار) پیاده سازی کرد.

Hardware RAID چیست؟

RAID سخت افزاری یک سیستم پردازشی اختصاصی است که می تواند به طور کامل روی کارت جداگانه RAID یا مادربرد پیاده سازی شود. با نصب RAID سخت افزاری ، هارددیسک شما می تواند به یک کارت کنترل کننده RAID متصل شود که در یک اسلات PCle سریع در مادربرد قرار داده شده است.

کنترل کننده های RAID سخت افزاری می توانند به بهبود عملکرد کمک کنند ، زیرا پردازش به جای سرور توسط کارت RAID انجام می شود. کارت RAID سخت افزاری می تواند به طور موثری در سرورهای بزرگتر و همچنین در رایانه رومیزی کار کند. علاوه بر این ، نوشتن نسخه پشتیبان و بازیابی اطلاعات در هنگام استفاده از کارت سخت افزاری RAID فشار کمتری ایجاد می کند.

بر اساس سیستم سخت افزاری ، زیر سیستم RAID می تواند به طور مستقل از میزبان مدیریت شود و فقط یک دیسک واحد برای میزبان در هر آرایه RAID ارائه می شود. به عنوان مثال ، یک دستگاه RAID سخت افزاری می تواند به یک کنترل کننده SCSI متصل شود و آرایه RAID را به عنوان یک درایو SCSI واحد ارائه دهد.

مزایای سخت افزاری

RAID سخت افزاری یک سیستم پردازش اختصاصی است که با استفاده از کنترل کننده ها یا کارت های RAID تنظیمات RAID را به طور مستقل از سیستم عامل مدیریت می کند. کنترل کننده RAID توان پردازشی را از دیسک های مدیریت شده نمی گیرد. بنابراین می توان از فضای و سرعت بیشتری برای خواندن و نوشتن داده ها استفاده کرد. این می تواند بر روی هر سیستم عامل کار کند.

معایب سخت افزاری

از آنجا که RAID سخت افزاری به سخت افزار کنترل کننده اضافی نیاز دارد ، هزینه آن از RAID نرم افزار بیشتر است. اگر کنترل کننده RAID شما خراب شود ، باید یک سیستم سازگار پیدا کنید تا جایگزین شود تا سیستم RAID روش راه اندازی خود را انجام دهد.

نرم افزار RAID چیست؟

هنگامی که درایوهای ذخیره سازی مستقیماً بدون کنترل کننده RAID به مادربرد سرور متصل می شوند ، پیکربندی RAID توسط نرم افزار کمکی در سیستم عامل مدیریت می شود. از این فرایند به عنوان راه اندازی نرم افزار RAID یاد می شود.

راه اندازی نرم افزار RAID در مقایسه با کنترل کننده سخت افزاری RAID گزینه ارزان تری است اما محدود به سطوح RAID است که سیستم عامل می تواند پشتیبانی کند. به عبارت دیگر ، نرم افزار RAID دارای برخی محدودیت ها ، به ویژه گزینه های پیکربندی است.

مزایای نرم افزاری

برخلاف سخت افزار RAID ، نرم افزار از توان پردازشی سیستم عاملی که دیسک های RAID در آن نصب شده است استفاده می کند. هزینه کمتر است زیرا هیچگونه کنترل کننده RAID سخت افزاری اضافی مورد نیاز نیست. همچنین به کاربران اجازه می دهد تا آرایه ها را بدون محدودیت توسط کنترل کننده RAID سخت افزاری پیکربندی کنند.

معایب نرم افزاری

RAID نرم افزار کندتر از RAID سخت افزاری است. از آنجا که برخی از قدرت پردازش توسط نرم افزار گرفته می شود ، سرعت خواندن و نوشتن پیکربندی RAID شما ، همراه با سایر عملیات انجام شده بر روی سرور می تواند توسط آن کند شود. RAID نرم افزار اغلب مختص سیستم عامل مورد استفاده است ، بنابراین به طور کلی نمی توان برای پارتیشن هایی که بین سیستم عامل ها به اشتراک گذاشته می شوند ، استفاده کرد.

جایگزینی دیسک خراب در RAID نرم افزار کمی پیچیده تر است. ابتدا باید به سیستم خود بگویید که دیسک را قطع کند و سپس دیسک را تعویض کند.

RAID نرم افزار در مقابل RAID سخت افزار: کدام یک را باید انتخاب کنید؟

انتخاب بین RAID نرم افزار و RAID سخت افزاری به کار شما و هزینه بستگی دارد.

اگر بودجه شما کم باشد و از RAID 0 یا RAID 1 استفاده کنید ، تفاوت زیادی بین RAID نرم افزار و RAID سخت افزاری وجود نخواهد داشت. اگر هنگام استفاده از RAID 5 و RAID 6 با محاسبات بالا به عملکرد بالایی نیاز دارید ، باید به دنبال RAID سخت افزاری باشید ، زیرا RAID نرم افزار واقعاً می تواند به عملکرد آسیب برساند. علاوه بر این ، در سطح RAID باطنی مانند RAID 10 معمولاً توسط نرم افزار RAID پشتیبانی نمی شود. در آن حالت RAID سخت افزاری مورد نیاز است.

در مجموع ، هزینه RAID سخت افزاری بیشتر از RAID نرم افزار است ، اما عملکرد بهتری را ارائه می دهد و شما را از محدودیت RAID نرم افزار خلاص می کند و در روش استفاده و انواع پیکربندی ها انعطاف بیشتری به شما می دهد. اگر بودجه شما اجازه می دهد ، RAID سخت افزاری قطعاً راهی بهتر برای پیش بردن است.

برای مشاوره می توانید از طریق تلفن یا ایمیل با کارشناسان ما تماس بگیرید . کارشناسان ما خوشحال خواهند شد که به شما کمک کند تا بهترین انتخاب را داشته باشید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

10 − 2 =